Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
A. Gudo nuotr.
Reporteris AustėjaŠaltinis: Etaplius.lt
Gruodžio 12 d. Juozo Miltinio dramos teatre rodomas premjerinis Agniaus Jankevičiaus spektaklis „Idomenėjas“. Žinomo šalies režisieriaus darbas pasakoja kitokią antikinės tragedijos versiją. Dramaturgo Rolando Schimmelpfennigo valia, Kretos karaliaus istorija atgyja naujai, o A. Jankevičiaus rankose su ironijos ir humoro pagalba priartėja prie mūsų dienų aktualijų.
a-gudo-fotografija-2021-10-12-252-of-304.jpg
Idomenėjas – Kretos karalius, kuris vykdydamas dievams duotą pažadą, nužudo savo sūnų. Arba ne. Galbūt jis leidžia sūnui gyventi, bet už tai sau ir savo šaliai užtraukia dievų rūstybę. O galbūt žmogus, kurį jis laiko savo sūnumi, yra apsimetėlis. Galbūt tikrasis karaliaus sūnus pavirto kalbančia ir pavidalus gebančia keisti vandenų būtybe. O galbūt tiesa yra ir pirma, ir antra, ir trečia... Spektaklyje, kuriame susipina skirtingos mito versijos, o Antikos herojai primena šiuolaikinius politikos lyderius, su subtiliu humoru atskleidžiama, kaip karą tarp tautų pakeičia karas tarp racionalumo ir prietarų.
agnius-jankevicius-a-gudo-fotografija-2021-10-12-218-of-304.jpg
Pagrindinį vaidmenį kuriantis aktorius Rimantas Teresas dar prieš premjerą pasakojo, jog šiame spektaklyje atsiskleidžia politinių veikėjų pažeidžiamumas, išvystame fiasko, kuriuo baigiasi žūtbūtinės pastangos viską kontroliuoti ir asmeniniu, ir valstybiniu lygmeniu. Valdžios, politikos kritika – A. Jankevičiui nesvetima tema. Su jo kūryba jau susidūrusio žiūrovo neturėtų stebinti temų pasirinkimas, o antikinis rakursas suteikia naujo susidomėjimo. Kaip šiose aplinkybėse veikia ryškus šio režisieriaus braižas, nuolat provokuojantis publiką minčių susidūrimui ir aktyviam mąstymui?
Kaip sutartinai tikina ir R. Teresas, ir A. Jankevičius, cikliškai atsikartojančios antikos temos ir istorijos, šiuo metu – itin aktualios. Pasak režisieriaus, dramaturgas su istorija elgiasi „lyg didžėjus“, sumaišydamas visas įmanomas tragedijos versijas į vieną ir finale išgaudamas nebūtą pasakojimą, – tokiu pat principu, kaip šiuolaikinėje spaudoje sukuriamos „fake news“ (angl. – melagienos). Gluminantis informacinis chaosas ir melagienų antplūdis – A. Jankevičiui svarbi tema. Šioje situacijoje tampa nebeaišku, vardan ko ir už ką kovojama. „Idomenėjas“ parodo šiuolaikinėje visuomenėje veikiantį mitų kūrimo mechanizmą, kuriam tiesa visai nerūpi.
rimantas-teresas-a-gudo-fotografija-2021-10-14-121-of-135.jpg
Dramaturgas R. Schimmelpfennigas Lietuvos publikai pažįstamas iš tokių pjesių kaip „Arabiška naktis“, „Už geresnį pasaulį“ ir „Moteris iš praeities“ (pastarasis kūrinys 2006 m. buvo pastatytas ir J. Miltinio dramos teatre, režisierius R. Atkočiūnas). Jo kūrinių forma iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti paini, bet iš tiesų yra labai tiksli ir kompaktiška. Tai – lyg „dialogų choreografija“, realią situaciją akimirksniu perkelianti į sapno arba vaizduotės erdvę. Personažai čia taip pat kalba ypatinga, greičiau vaizduotės, o ne tikrovės kalba. Vokiečių autoriaus kūryboje archajiški elementai ir magija susilieja su modernaus miesto gyvenimo kasdienybe.
Spektaklyje vaidina: Dainius Jankauskas, Emilis Pavilionis, Giedrius Arlauskas, Kamilė Galkutė, Rimantas Teresas, Toma Razmislavičiūtė-Juodė.