Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Etaplius.LTŠaltinis: Kauno rajono savivaldybė
Kviečia mėgautis akimirka
Parodos pavadinimas kviečia mėgautis akimirka – net 15 šių metų parodoje „Carpe Diem“ eksponuojamų autorių tikisi, kad jų tapyba bei skulptūros padės žiūrovui sekundei stabtelėti ir patirti meną, godžiai įsisotinti įspūdžiais, pabūti akimirkoje, kurią pavyksta padovanoti vieni kitiems. Dabarties momento suvokimas, akimirkos sustabdymas, gebėjimas būti šią sekundę yra vertinga patirtis beprotiškai skubančiame, karų purtomame pasaulyje.
Jungtinės tarptautinės parodos idėja jo kuratorei Živilei Vaičiukynienei kilo dar 2019 m. – kultūriniame lauke įvairiai užsimezgusios pažintys paskatino projekto sumanytoją ieškoti būdų, kaip šiuo metu aktyviai kuriančius kaimyninių šalių dailininkus pristatyti Lietuvos auditorijai. Tarptautinei parodai savo erdves pasiūlė Zyplių dvaras. Neatsitiktinai buvo pasirinktas ir parodų laikas – rugpjūčio mėnuo, kai Lietuvoje pati gražiausia gamta, o dvarai sulaukia didžiausių vietinių bei užsienio turistų srautų: „Carpe Diem“ kasmet būna metus laiko brandinamas bendravimu, ruošimusi, planavimu, keliaujančiais link mūsų kūriniais, o rugpjūtį nutinka vis naujas reginys“ – pasakoja parodos kuratorė Ž. Vaičiukynienė.
Paklausta, kokiu būdu kasmet vykstančioms parodoms „Carpe Diem“ atrenka autorius, Ž. Vaičiukynienė išduoda: „Šie žmonės mano pačios sutikti mene ir per kūrybą – kai kurios pažintys įvyko tarptautinių plenerų, simpoziumų metu, kai kuriuos pažinau bendrose parodose, kitų pirmiausia pamilau kūrybą, o tik vėliau mėgavausi asmenine pažintimi“.
Ukrainiečių tapytojas Leonid Bagriy teigia, kad „Carpe Diem“ projektas – apie draugystę, meilę, pilnatvę ir kasdienius džiaugsmus, todėl formatas alsuoja gėlėmis (gyvenimo džiaugsmu), moterišku įvaizdžiu (poezija ir svajomis), abstrakcija (aukščiausia emocine būsena). Projekto idėjos sumanytojos Živilės Vaičiukynienės dėka, Zyplių dvaras kasmet tampa susitikimo tašku žemėlapyje, vieta kryžkelėje, susitikti autoriams iš skirtingų šalių. Čia pietų karštis ir šiaurės vėsa... Šis susitikimas kasmet vis labiau pripildytas ženklais ir prasmėmis, o draugų ratas vis platesnis. Žiūrovams suteikiama galimybė ne tik pasiekti kūrybą, bet ir tiesiogiai susipažinti su autoriais. Tai momentas, kai išnyksta kalbos barjerai, visi tampa lygūs ir puikiai supranta vieni kitų meno kalbą“.
Ž. Vaičiukynienė pabrėžia, kad „Carpe Diem“, jai „ne paroda, ne projektas – tai draugystės tiltai – mėgaujantis, dalinantis kūryba ir atrandant vieni kitus“.
Projektas atlaikė pandemijos ir karo iššūkius
„Kilus pirminiam impulsui surengti parodą, reikėjo sugalvoti jos pavadinimą. Nuostabi, visiems skirtingomis kalbomis kalbantiems vienodai suprantama frazė Carpe Diem tarsi atspindėjo visą ką, nes veikiausiai kūrybą išgyvenantis žmogus ir yra arčiausiai tos žavios būsenos „čia ir dabar“, kaip ir žiūrovas susitikęs su kūriniu. Bet metų spalvos savo labiausiai nesuvokiamais įvykiais: virusu, karu ir tarp žmonių „užaugusiomis“ sienomis šiam pavadinimui suteikė dar didesnį svorį ir stipresnę žinutę“ – pasakoja Ž. Vaičiukynienė.
Pirmosios parodos organizavimą pristabdė 2020 m. pradžioje prasidėjusi ir visus supurčiusi Covid-19 pandemija. Visuotinis nerimas, socialinė izoliacija, lankytojams užvertos parodų erdvės ne tik privertė menininkus užsibūti savo kūrybinėse studijose, bet sukėlė nemažai iššūkių parodos organizatoriams – kaip transportuoti meno kūrinius iš užsienio, kai bet koks judėjimas per sieną tapo iššūkiu ir reikalauja net dviejų savaičių saviizoliacijos? Kaip dailininkams atvykti į parodos atidarymą? Kieno akys žvelgs į tapybos darbus, kai parodų erdvės uždaros lankytojams?
„Subrandinta ir nugludinta mintis tapo labai trapi „naujoje realybėje“. Kaip muilo burbulams bliūkštant įvairiausiems projektams, parodos pavadinimas „Carpe Diem“ įgavo dar vieną „gyvenimo šia diena“ prasmę. Idėja autoriams buvo tiek miela, jog visi rizikavo siųsdami paveikslus į Lietuvą. Viltis, kad paroda įvyks išsipildė, tik ne visai kaip planuota – pasipuošus kaukėmis, užsienio dailininkams nedalyvaujant parodos atidaryme. Džiaugėmės, kad nors paveikslai susitiko pabūti drauge. O susidomėjimas paroda sulaukė tiek gražaus grįžtamojo ryšio, jog neliko abejonės ją tęsti paverčiant ne vienadiene paroda“ – prisimena Ž. Vaičiukynienė.
Po dvejų metų tebesitęsiantį projektą supurtė dar vienas iššūkis – Rusijos invazija į Ukrainą. Kaip menininkams kalbėti apie mėgavimąsi akimirka brutalaus karo į fone, ypač, kai didelė dalis autorių būtent iš Ukrainos? „Planuodama būsimą 2022 m. parodą 2021-aisiais vasaros metu viešėjau Ukrainoje, turėjau galimybę lankyti dailininkus jų studijose, kartu atrinkti parodai jų kūrinius. Ir staiga visiškas vakuumas, visa tarsi sustingsta – tai buvo skaudi patirtis. O tikėjomės, kad 2022-ieji bus metai, kuomet, regis, nebeliko buvusių kliuvinių (tokių kaip skiepų pasai) visiems pagaliau susitikti parodos atidarymo metu“ – dalinasi Ž. Vaičiukynienė.
Parodos kuratorė jaučiasi dėkinga buvusiai kultūros atašė Ukrainoje Inai Kniurienei bei šiuo metu atašė pareigas einančiam Tomui Ivanauskui, kurie 2022 – 2023 metais padėjo kūrinius iš Ukrainos atvežti organizuojamoms „Carpe Diem“ parodoms. „Labai džiaugiuosi, kad organizuodama šias parodas galėjau padėti dailininkams iš Ukrainos – ne vienas paveikslas rado namus Lietuvoje, Lenkijoje, Prancūzijoje. Tai buvo galimybė išlaikyti dailininkų orumą – ne parama, o galimybe padėti parduoti jų kurtus paveikslus“ – pabrėžia parodų „Carpe Diem“ kuratorė.
Šių metų parodoje – kūrėjų iš 5 šalių dialogas
Nepaisant kilusių iššūkių, penkerius metus besitęsianti kultūrinė bendrystė nenutrūko. Šių metų parodoje „Carpe Diem“ pristatomi tapybos ir skulptūros darbai sukurti 5 šalių menininkų. Net trečdalis autorių – iš Ukrainos (Alla Alekseeva, Leonid Bagriy, Petro Bevza, Petro Lebedynets ir Anatolii Zhuk). Parodos kuratorė džiaugiasi, kad tokie autoriai, kaip ne vieną tarptautinį apdovanojimą pelnęs dailininkas Petro Bevza, kurio kūriniai pastaruoju metu buvo pristatyti ir Vogue auditorijai ar Petro Lebedynets, kurio šiuolaikinio meno kūriniai yra įtraukti į ne vieno Europos muziejaus kolekcijas, pvz., Meno istorijos muziejus Vienoje, sutiko skolinti savo darbus parodai „Carpe Diem“.
Apie kiekvieną iš autorių parodos kuratorė kalba su meile, kaip apie geriausią draugą: „Leonid Bagriy įdomus tuo, kad šalia tapybos, velniškai smalsių idėjų, virstančių įvairiausius kūrybininkus įtraukiančiais projektais, kuravimo yra ir cerkvių tapytojas“ – pasakoja Ž. Vaičiukynienė. „Tai abstrakcijų kompozitorius, kuris kalbėdamas apie kūrybą žongliruoja žodžiais, nenustygstantis naujų idėjų generatorius ir mėgstantis kūrybines provokacijas asmuo – dažnai pakviečiantis prie kuriamos naujos tapybos drobės vienu metu stoti kelis kūrėjus“.
„Jei reikėtų įvardinti lietuvių mylimiausią „Carpe Diem“ parodų autorių, tai neabejotinai būtų Anatolii Zhuk, kurio beveik visi paveikslai po parodų lieka gyventi Lietuvoje. Nuostabiai ramus ir kryptingai kūrybingas žmogus, gyvenantis ir ieškantis kūrybos, besidalinantis savo žiniomis su jaunaisiais“ – dalinasi Ž. Vaičiukynienė. „A. Zhuk, nuo 2016 m. rugsėjo mėn. dėsto Lvovo nacionalinės dailės akademijos akademinės tapybos katedroje, restauruoja dailės ir architektūros kūrinius, jo kūrinių yra privačiose kolekcijose Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kanadoje, Turkijoje, Italijoje, Lenkijoje, Čekijoje, Vokietijoje ir Ukrainoje“ – pristato dailininką parodos kuratorė.
Parodoje galima susipažinti ir su 4 menininkų iš Lenkijos (Robert Bartel, Piotr Mastalerz, Krzysztof Ryfa, Bernadeta Sudnikowicz) darbais. „Krzysztof Ryfa – dailininkas, mokytojas, tarptautinių parodų, simpoziumų, plenerų kuratorius, „Nepriklausomos galerijos 33“, Ostrów Wielkopolski įkūrėjas. Šarmingas žmogus kvėpuojantis menu, savo gyvenimą dovanojantis kūrybai. Daugiau nei 10-metį organizuojantis tarptautinę menų parodą ALTERNATYWY 33, kuri kasmet apjungia per 100 autorių iš viso pasaulio“ – autorių pristato Ž. Vaičiukynienė.
Ypač įdomūs kūrėjų, priklausančių akademiniam pasauliui, darbai. Štai Lodzės technikos universiteto Tekstilės architektūros instituto dėstytojas profesorius Piotr Mastalerz savo kūryboje daugiausia dėmesio skiria molbertinės tapybos darbams, kuriuos traktuoja kaip pagrindą labiau formaliems ieškojimams, kuriuose kompozicija, spalva ir tapyba yra autoriaus intelektinių ir dvasinių apmąstymų nešėjai. Tapybos veiklą laikydamas naujų koncepcijų inicijavimo plotme, jis apibrėžia savo meninį identitetą, kylantį iš vidinio poreikio naudoti spalvą jausmingai ir intuityviai. Profesorius smalsauja sekdamas religinės kūrybos pėdsakais šiuolaikinio meno atspindžiuose. Tuo tarpu skulptorius, profesorius Robert Bartel, Poznanės menų universitete dėsto regos psichofiziologiją, dailės terapiją ir kūrybinį vystymąsi bei sąmoningumu grįstą dailės terapiją. Yra surengęs trisdešimt keturias personalines ir keturiasdešimt aštuonias grupines parodas šalyje ir užsienyje (Vokietijoje, Šveicarijoje, Australijoje, Ukrainoje, Ispanijoje ir Portugalijoje). Taip pat užsiima dailės terapija, vadovaudama Terapijos per meną studijai Gniezno provincijos nervų ir psichikos ligonių ligoninėje.
Be jau minėtų autorių parodoje pristatomi 4 lietuvių (Andrius Lik (skulptūra), Lina Urbanavičienė, Živilė Vaičiukynienė, Vaidas Žvirblis), taip pat kūrėjų iš Latvijos (Daiga Alise Freimane) bei Vokietijos (Lidia Krettek) tapybos darbai. „Pasaulio žmogus Vaidas Žvirblis, eilę metų gyvenęs Australijoje, yra laimėjęs vaikams skirtos gražiausios iliustracijos apdovanojimą, o jo žmona Daiga Alise Freimane – latvė, dešimtmetį gyvenusi ir kūrusi Prancūzijoje. Visi jie – fantastiškai didelių istorijų įdomūs žmonės“ – sako parodos kuratorė Ž. Vaičiukynienė.
Pasak Ž. Vaičiukynienės, visi parodoje „Carpe Diem“ suburti autoriai yra ne tik kūrėjai, bet ir aktyvūs meno skleidėjai, kurie imasi darbo su bendruomenėmis, imasi kuruoti įvairius meno projektus. „Tai žmonės – menas. Veikiausiai tai dar vienas gražus aspektas jungiantis juos visus“ – teigia ji.
Tarptautinė paroda „Carpe Diem“ Kauno rajono muziejuje veiks iki balandžio 21 d.
Parengė Laura Auksutytė