PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2025 m. Balandžio 6 d. 12:51

GPS trikdžiai iš Rusijos fiksuojami nuolat, bet pilotų pranešimų apie juos mažėja

Lietuva

Lėktuvas / Alfa.lt

Sniegė BalčiūnaitėŠaltinis: BNS.LT


354463

Ryšių reguliavimo tarnybai (RRT) skelbiant apie nuolat fiksuojamus Rusijos keliamus radijo trukdžius palydovinei navigacijai, skrydžių valdymo bendrovė „Oro navigacija“ sako, kad kovą orlaivių pilotų pranešimų apie juos sulaukta mažiau nei sausį ar vasarį.

„Oro navigacijos“ BNS pateiktais duomenimis, pilotų pranešimų apie trikdomą GPS ryšį kovą sulaukta 306 arba maždaug pusšimčiu mažiau nei vasarį, kada jų gauta 359.

„Jų gali būti ir daugiau, nes fiksuojame ne sutrikdymo atvejus, o iš pilotų gautus pranešimus apie tai“, – BNS nurodė įmonės atstovė Ingrida Daugirdė.

Sausį fiksuota 440 pranešimų apie GPS ryšio trikdžius – tai yra dešimt kartų daugiau nei 2024-ųjų pirmą mėnesį.

RRT tarybos pirmininko pavaduotojas Darius Kuliešius BNS teigė, kad radijo trukdžiai palydovinei navigacijai sklinda iš Rusijos, Kaliningrado srities teritorijos.

„Trukdžius sąmoningai, tyčia kelia Rusija. Jie fiksuojami nuolat, 24 val. per parą, ir paveikia iš esmės visus orlaivius skrendančius Baltijos jūros ar sausumos oro keliais palei Karaliaučių“, – tvirtino jis.

Pasak RRT atstovo, trukdžiai fiksuojami ne tik Lietuvos oro navigacijos erdvėje – su tuo susiduria ir Lenkija, Latvija, Estija, Suomija, Norvegija.

„Radijo trukdžiai oro erdvėje nėra techniniai incidentai dėl įrenginių ar technikos gedimų. Palydovinės navigacijos signalų trukdžiai įtakos aviacijos saugumui nedaro, nes yra naudojamos alternatyvios saugios oro navigacijos sistemos“, – kalbėjo D. Kuliešius.

Prieš savaitę, orlaivis, skridęs iš Londono Stanstedo oro uosto į Vilnių, prieš nusileisdamas atliko papildomą ratą. Pranešime, kurį „Oro navigacija“ gavo iš piloto, nurodoma, kad tai susiję su GPS trikdžiais.

I. Daugirdė pabrėžė, kad GPS trikdymas esmingesnių problemų nekelia, nes tada pilotai gali vadovautis antžeminės navigacijos įrangos siunčiamais patikimais signalais, kurie, pasak jos, leidžia tiksliai ir saugiai kilti, skristi bei leistis orlaiviams.

„Orlaivio ėjimas į antrą ratą yra gana įprastas manevras – jį gali lemti skirtingos aplinkybės“, – nurodė „Oro navigacijos“ atstovė.

Pernai įmonė fiksavo 15 antro rato sukimo atvejų – dėl lėktuvų techninių problemų, sunegalavusio keleivio, kliūčių aerodrome, vėjo ar kitų oro sąlygų.

„Iš jų trys atvejai (2024 metais – BNS), t. y. penktadalis, susiję su GPS signalo sutrikimais. 2025 metais fiksavome 10 atvejų, keturi iš jų susiję su GPS sutrikimais“, – teigė I. Daugirdė.

„GPS trikdymas tapo mūsų regiono aviacijos kasdienybe ir esmingiau jos rezultatų neveikia, nes orlaiviai turi patikimas alternatyvias sistemas“, – BNS pridūrė ji.

Vasario pabaigoje prezidento patarėjas nacionalinio saugumo klausimais Marius Česnulevičius yra sakęs, kad orlaivių skrydžius pastaraisiais mėnesiais apsunkinę GPS signalų trikdžiai yra susiję su Rusijos veikla ginantis prieš Ukrainos atsakomuosius smūgius į Rusijos teritorijoje esančius objektus, tačiau nėra specialiai nukreipti prieš Lietuvą.

Pasak jo, nėra tokių indikatorių, kurie sakytų, kad Rusija specialiai nukreipia priemones prieš Lietuvą, prieš civilinę aviaciją, tačiau jų savisaugos priemonės, patarėjo teigimu, tiesiogiai veikia saugumą ore, todėl trikdžiai yra ir išliks.

#GPS#TRIKDŽIAI#SKRYDŽIAI#PILOTAI#RUSIJA