PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Kriminalai2024 m. Birželio 27 d. 13:57

Ginčas dėl e. tollingo sistemos rangovės grįžta į pirmą instanciją

Lietuva

Vilniaus apygardos teismas. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.

Goda VileikytėŠaltinis: BNS


306781

Vilniaus apygardos teismas turės iš naujo nagrinėti, ar „Via Lietuva“ (buvusi Lietuvos automobilių kelių direkcija) teisėtai pasirinko Vilniaus programinės įrangos kūrimo bendrovę „ProIT“ kurti ir diegti kelių dešimčių milijonų vertės elektroninę kelių rinkliavos informacinę sistemą, vadinamąjį e. tollingą, nusprendė Apeliacinis teismas.

Tačiau nelaukdama, kol baigsis teismai, „Via Lietuva“ dar šią vasarą ketina paskelbti sistemos nuomos konkursą.

Apeliacinio teimo teisėjų kolegija birželio 20 dieną panaikino Vilniaus apygardos teismo pernai rugsėjo 22 dienos sprendimo dalį, kuria teismas atmetė kitos konkurso dalyvės – Čekijos įmonės „TollNet“ prašymą panaikinti pasiūlymų eilę ir ją sudaryti iš naujo.

„Byla dėl ieškovės („TollNet“ – BNS) ieškinio perduodama nagrinėti iš naujo pirmosios instancijos teismui, kadangi neatskleista bylos esmė, o išnagrinėjus reikalavimą pirmą kartą apeliacinės instancijos teisme būtų apribota teisė į apeliaciją“, – nusprendė Apeliacinis teismas.

„TollNet“ teismams teigė, kad „ProIT“ pateikė klaidinančią informaciją apie dalyvavimą kuriant panašias sistemas užsienio valstybėse, o pirmos instancijos teismas nutarė, kad ši informacija nėra klaidinanti.

„TollNet“ taip pat teigė, kad „Via Lietuva“ su „ProIT“ negali pasirašyti sutarties, nes pastaroji įtraukta į nepatikimų tiekėjų sąrašą, o sutartis su ja keltų grėsmę nacionaliniam saugumui.

Tačiau pernai rugsėjį apygardos teismas nutarė, kad „TollNet“ praleido terminą šioms pretenzijoms pareikšti.

„Vilniaus apygardos teismas neatskleidė bylos esmės, nes netyrė ir nevertino, ar trečiojo asmens („ProIT“ – BNS) pateikta pirkimo laimėtojo nustatymui esminę reikšmę turinti informacija atitinka tikrovę“, – teismui teigė „TollNet“.

Tuo metu „Via Lietuva“ nurodė, jog apygardos teismas argumentus įvertino teisingai – „TollNet“ praleido terminą apskųsti „Via Lietuvos“ 2023 metų balandžio 14 dienos sprendimą.

Apeliacinis teismas bylą nagrinėjo iš naujo gegužę tai daryti jį įpareigojus Lietuvos Aukščiausiajam Teismui (LAT) – šis panaikino žemesnės instancijos teismo 2023 metų gruodžio 21 dienos nutarties dalį, kuria pastarasis atmetė „TollNet“ prašymą.

Tuomet „Via Lietuva“ paskelbė nusprendusi nuomotis jau sukurtą sistemą – dėl to inicijuota vieša rinkos konsultacija. Pasak įmonės atstovės Jolitos Orentaitės, įmonė jau pasamdė užsienio ekspertą, turintį patirties diegiant tokią sistemą kitose Europos šalyse, – jis padės parengti būsimo konkurso technines specifikacijas.

„Artimiausiu metu inicijuosime dar vieną rinkos konsultaciją ir dar šią vasarą ketiname paskelbti viešąjį pirkimą“, – BNS sakė „Via Lietuvos“ Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vadovė J. Orentaitė.

Konkursą laimėtojas nuomotų jau sukurtą produktą. Taip, anot įmonės, būtų sutaupyta laiko, o rangovė nebūtų įpareigota tapti sistemos eksperte – kaupti ir išlaikyti kompetencijas, valdyti rizikas.

Dėl teisinio ginčo „Via Lietuva“ 2023 metų rudenį paprašė iki 2025 metų liepos atidėti e. tollingo diegimą. Vyriausybė tokį prašymą palaikė, tačiau Seimas 2023 metų gruodį leido sistemos veiklos pradžią atidėti tik iki 2025-ųjų sausio.

Teismams užtrukus Vyriausybė neseniai pasiūlė sistemos veiklos pradžią atidėti dar pusmečiui – iki 2025-ųjų liepos. Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pakeitimai dar bus svarstomi Seime.

Šiuo metu taikant vinječių (pagal nuvažiuotą laiką) apmokestinimo sistemą per metus surenkama apie 50 mln. eurų. Įdiegus e. tollingo sistemą planuojama surinkti per 110 mln. eurų.