Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Reporteris MonikaŠaltinis: Etaplius.lt
Šešėlinės prekybos naudotais automobiliais iš Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) mastas per praėjusius metus išaugo kelis kartus, o pogrindiniai prekeiviai pernai valstybei nesumokėjo beveik puspenkto milijono eurų mokesčių. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktorius Antoni Mikulskis sako, kad šiuo metu atliekamuose ikiteisminiuose tyrimuose skaičiuojama žala valstybei siekia beveik 7,5 mln. eurų, o dėl nelegalios prekybos galiausiai nukenčia ir valstybės finansų sistema, ir galutinis automobilio pirkėjas.
„FNTT šiuo metu atlieka 19 ikiteisminių tyrimų dėl prekybos automobiliais, juose nustatyta per 7,4 mln. eurų žala valstybės biudžetui. Dažniausiai tyrimai vykdomi dėl valstybei nesumokėtų mokesčių, neapskaitytų pajamų ar suklastotų dokumentų, kuriuose nėra duomenų apie tikruosius automobilio pardavėjus. Apgaunami ir valstybė, ir pirkėjas, kuris, įsigijęs nekokybišką automobilį, tampa situacijos įkaitu – pardavėjas dingo, automobilis netinkamas eksploatavimui, o pinigų susigrąžinti neįmanoma“, – sako A. Mikulskis.
Pasak FNTT direktoriaus, šiuo metu tyrimai atliekami dėl 4,5 tūkst. automobilių, kurie buvo įvežti iš JAV ar ES. Dažniausiai automobiliai iš JAV į Lietuvą patenka per lengvatinio apmokestinimo zonose esančias įmones, kurias valdo nusikalstamų schemų organizatoriai. Klastojant dokumentus sudaromos netikros pirkimo–pardavimo sutartys, į pardavimų grandines įtraukiami trečiųjų šalių gyventojai, kurie automobilius tariamai parduoda Lietuvos piliečiams. Suklastotuose dokumentuose nurodoma, kad automobilis pirktas iš užsienio piliečio, todėl pridėtinės vertės mokestis (PVM) gudriai paslepiamas. Sandoriai dažnai vyksta grynaisiais pinigais, todėl perpardavinėtojai, neretai dirbantys nelegaliai be jokių oficialių dokumentų, jų neapskaito ir nemoka mokesčių valstybei. Dėl tokių schemų nukenčia ne tik valstybės biudžetas, bet ir automobilio pirkėjas, nes transporto priemonei sugedus ar naudojant pasirodžius defektams, būna neįmanoma rasti automobilį pardavusio asmens, taip pat netenkama galimybės automobilį grąžinti ar atgauti pinigus. Žmogus patenka į spąstus ir patiria nuostolius.
Automobilių rinkos kontroliavimą palengvins nuo gegužės 1 d. pradėsianti veikti nauja apskaitos sistema, bus fiksuojami visų transporto priemonių savininkai. Kiekviena Lietuvoje esanti transporto priemonė turės turėti unikalų savininko deklaravimo kodą (SDK). Automobilį parduoti ar registruoti bus galima tik turint šį kodą. Tai yra viena iš išeičių rinkos skaidrumo didinimui – galutinis pirkėjas bus apsaugotas nuo apgavysčių, o valstybei bus sumokami tie mokesčiai, kurie dabar yra nuslepiami dėl nesąžiningų rinkos dalyvių elgesio. Ši priemonė užtikrins transporto priemonių pirkimo–pardavimo sandorių saugumą, skaidrumą bei atsekamumą.
Anot FNTT pareigūnų, automobilių prekybos sektoriuje ikiteisminiai tyrimai atliekami ir dėl mokesčių vengimo panaudojant PVM maržos schemas, pajamų neapskaitymo, apskaitos dokumentų klastojimo bei apgaulingo tvarkymo, apskaitos dokumentuose nurodant žymiai mažesnes automobilių pardavimo vertes.