Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
anonymous anonymousŠaltinis: Etaplius.lt
Tarptautinis žmogaus teisių dokumentinių filmų festivalis „Nepatogus kinas“ spalio 24-28 d. atkeliauja į Varėną. Jau 12-ąjį kartą rengiama festivalio filmų programa, sudaryta reaguojant į Lietuvoje ir visame pasaulyje vykstančius aktualius socialinius, politinius ir aplinkosaugos reiškinius. Tradiciškai žiūrovai kviečiami apsilankyti filmų seansuose paaukojus bent 1 euro centą.
Spalio 24 d. festivalį Varėnos kultūros centro kino ir parodų salėse atidarys „Panoramos“ programai priklausantis kanadiečių režisierių Attiya Khan ir Lawrence Jackman filmas „Geresnis vyras“(„A Better Man“, 2017). Jau tradicija tapusi „Nepatogaus kino“ festivalio diskusijų programa „Drąsa kalbėti“ žmogaus teisėms neabejingus žiūriovus po dokumentinių filmų seansų kvies kalbėtis nepatogiomis temomis - viena iš inicijuojamų diskusijų „Atviri pokalbiai apie smurtą šeimoje“ – įvyks būtent po šio filmo peržiūros. Renginyje bus kalbama, kaip geriau apsaugoti tuos, kas kenčia nuo smurto artimoje aplinkoje. Ką patiria moterys, vyrai, vaikai, kai šeimoje smurtaujama? Kokios smurto šeimoje priežastys? Kaip galime padėti ir prisidėti kiekvienas iš mūsų, jei nuo smurto kenčia draugė, o gal vaikų bendraklasis mokykloje? Ką gali padaryti skirtingos institucijos bendradarbiaudamos tarpusavyje? Diskusiją pristato žmogaus teisių portalas manoteises.lt ir Lietuvos žmogaus teisių centras.
Svarbios aplinkosaugos temos analizuojamos festivalio „Žaliojoje“ programoje. Spalio 25 d. žiūrovai kviečiami į prancūzų režisieriaus Mathieu Roy kino juostos „Nusavinta žemė“(„Dispossesssion“, 2018) peržiūrą. „Ką jūs darytumėte, jei būtumėte ūkininkas, tačiau, kad ir kiek dirbtumėte, vis vien negalėtumėte apmokėti sąskaitų?“ – tarsi retoriškai klausia „Nusavintos žemės“ pasakotojas. Šis dokumentinis filmas analizuoja ekonominių ir politinių sprendimų poveikį šimtams milijonų žmonių, kurie atsidūrė ant socialinio, ekonominio ir kultūrinio išnykimo slenksčio, nes negalėdami išgyventi iš savo dirbamos žemės buvo priversti ją parduoti.
Spalio 26 d. bus rodomas „Panoramos“ programai priklausantis prancūzų - amerikiečių režisieriaus Éric Baudelaire filmas „Dar žinomas kaip džihadistas“ („Also Known As Jihadi“, 2017). Šioje programoje pristatomi ryškiausi pastarųjų metų dokumentikos kūriniai, dalyvavę svarbiausiuose tarptautiniuose kino festivaliuose ir pelnę ne vieną prestižinį apdovanojimą. „Tinkamai aprašytas ir nufilmuotas kraštovaizdis išryškina jį sukūrusius priespaudos mechanizmus“, – teigiama japonų kino avangardisto Masao Adachi „kraštovaizdžio teorijoje“. Éricas Baudelaire’as tikrina sustabdytus vaizdus, atsidūrusius tarp nebylios peizažo paslapties ir galimai papasakotos istorijos apie Azizą: gimė Paryžiaus priemiestyje, mokėsi, dirbo, išvyko į Egiptą, Turkiją, Alepą, ten prisijungė prie teroristų grupuotės „Jabhat al-Nusra“. Proceso kronikos po truputį paverčia filmą lėtu trileriu, o žiūrovas, susidūręs su tuo, kas nesuprantama, jaučiasi nejaukiai, tačiau intuityviai žino, kad tai, kas nesuprantama, turi priežastį.
Dar vienas festivalio rengėjų rekomenduojamų kūrinių - taip pat „Panoramos“ programai priklausantis vokiečių režisierių Hanso Blocko ir Moritzo Riesewiecko filmas „Interneto valytojai“(„The Cleaners“, 2018). Kino juosta pasakoja apie Silicio slėnio kompanijoms dirbančius filipiniečius, kurie „išvalo“ mūsų socialinius tinklus nuo pornografijos ir smurto. Net sudėtingiausi algoritmai negali be žmogaus pagalbos iki galo nustatyti, kas peržengia neleistiną ribą. Kasdien šie interneto „valytojai“ peržiūri tūkstančius vaizdų ir įvertina, kur baigiasi menas ir prasideda ištvirkimas; kur baigiasi naujienų fiksavimas ir prasideda žiaurumo vaizdavimas vardan žiaurumo; galiausiai, kur baigiasi laisvė reikšti savo nuomonę ir prasideda manipuliacija faktais.
Galiausiai spalio 28 d. festivalį uždarys „Post-propagandos“ programai priklausanti kanadiečių režisieriaus Dominic Gagnon kino juosta „Į pietus“(„Going South“, 2018). Tai filmas, pasakojantis, kaip savo „frankenšteiniškuose“ filmuose, suklijuotuose iš internete rastų vaizdų, D. Gagnonas nagrinėja sąmokslo teorijas post-tiesos eroje: kaip dėl interneto demokratizacijos sumažėja pasitikėjimas ekspertų balsu ir kaip kuriasi socialinių medijų pastūmėta tendencija uždaryti žmones „informaciniuose šuliniuose“, ištrinant ribas tarp fakto ir fikcijos. „Į pietus“ – antroji tetralogijos apie keturias interneto kryptis dalis, einanti po kontraversiškojo „Iš šiaurės“.
Spalio 24-28 d. festivalis „Nepatogus kinas“ vyks Varėnos kultūros centro kino ir parodų salėse. Įėjimas – už auką nuo 1 cento. Visa filmų programa ir bilietai: www.nepatoguskinas.lt
Austė Kaušytė