Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Vilniaus TIC nuotr.
Budintis BudėtojasŠaltinis: Etaplius.lt
Šeštadienį Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje rengiamas ypatingas koncertas - mūsų scenos meistrai atliks amerikiečių kompozitoriaus Džono Adamso (John Adams), šiemet mininčio 70 metų jubiliejų, kūrinius.
Pasaulinę šlovę kompozitoriui atnešusius kūrinius „Harmonielehre“ ir „Grand Pianola Music“ sugros Juozo Domarko diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (LNSO) bei Rūtos Rikterės ir Zbignevo Ibelhaupto fortepijoninis duetas - atliks. Taip pat nuskambės garsusis Dž. Adamso fokstrotas orkestrui „The Chairman Dances“ („Pirmininkas šoka“) iš kompozitorių išgarsinusios operos „Niksonas Kinijoje“.
Dž. Adamsas (1947) - gimė ir užaugo Masačiusetso valstijoje, pradžioje mokėsi groti klarnetu, grojo bendruomenės orkestruose ir pučiamųjų grupėse. Vėliau studijavo kompoziciją Harvardo universitete, nuolat lankėsi Bostono simfoninio orkestro koncertuose.
1971 m. jis persikėlė į Šiaurės Kaliforniją ir iki šiol gyvena prie San Francisko įlankos. Čia 10 metų dėstė San Francisko konservatorijoje, 1982-1985 m. buvo San Francisko simfoninio orkestro kompozitorius ir inicijavo koncertų seriją „Naujoji ir neįprasta muzika“ (New and Unusual Music). Tuo metu buvo sukurti pasaulinę šlovę jam atnešę ir Vilniuje skambėsiantys opusai „Grand Pianola Music“ (1982) ir „Harmonielehre“ (1985). Jų pirmasis atlikėjas buvo San Francisko simfoninis orkestras.
1985 m. prasidėjo Dž. Adamso bendradarbiavimas su poete Alisa Gudman (Alice Goodman) ir režisieriumi Piteriu Selarsu (Peter Sellars). Šią meninę draugystę vainikavo dvi operos - „Niksonas Kinijoje“ (1987, pelnė „Grammy“ apdovanojimą) ir „Klinghoferio mirtis“ (1991).
2003-2007 m. Dž. Adamsas buvo pagrindinis Niujorko „Carnegie Hall“ kompozitorius, čia inicijavo festivalį „In Your Ear“. 2016-2017 m. jis priėmė Berlyno filharmonijos orkestro pasiūlymą tapti reziduojančiu kompozitoriumi.
Visai netrukus, šių metų lapkritį, San Francisko operos teatre įvyks naujausios Dž. Adamso operos „Merginos iš Auksinių Vakarų“ (Girls of the Golden West) premjera.
Dž. Adamsas yra ir pripažintas dirigentas, kurį kviečia žymiausi pasaulio orkestrai, o jo diriguojamą repertuarą sudaro muzika nuo Volfgango Amadėjaus Mocarto (Wolfgang Amadeus Mozart) iki Filipo Glaso (Philip Glass) ir Diuko Elingtono (Duke Ellington).
Kūrėjas plačiai vertinamas ir kaip provokuojantis rašytojas. Jis yra nuolatinis „The New York Times“ knygų recenzentas, rašo žurnalams ir laikraščiams. Jo atsiminimų ir komentarų apie Amerikos muzikinį gyvenimą knyga „Hallelujah Junction“ pelnė Šiaurės Kalifornijos knygų apdovanojimą už kūrybiškumą, o „The New York Times“ leidinį pavadino „ryškiausia metų knyga“.
Vilniuje pristatomas Dž. Adamso koncertas glaudžiai susijęs ir su Lietuvos muzikine kultūra. 1985 m. sukurtą „Harmonielehre“ („Harmonijos mokymas“), kurį „The Guardian“ vadina vienu iš svarbiausių ir rafinuočiausių XX a. a. pabaigos simfoninių kūrinių, Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras griežė 1988 m. vykdamas savo paskutinių gastrolių buvusioje SSRS.
Tarptautiniame šiuolaikinės muzikos festivalyje Sankt Peterburge nuskambėjo europinė šio kūrinio premjera - J. Domarko vadovaujamas Nacionalinis simfoninis orkestras turėjo unikalią galimybę dirbti su pačiu Dž. Adamsu, tuomet atvykusiu į Sankt Peterburgą. Vėliau „Harmonielehre“ LNSO grojo ne kartą. Pasak J. Domarko, tai - tarsi muzikinė biblija, be galo sunki muzika, etaloninis orkestro galimybių įrodymas.
Dviejų dalių koncertas „Grand Pianola Music“ („Muzika didžiajai pianolai“, 1982) Lietuvoje jau skambėjo 2015 m., atliekamas Rūtos Rikterės ir Zbignevo Ibelhaupto fortepijonų dueto.