PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2025 m. Liepos 25 d. 08:27

ES šalys įsipareigojo pritaikyti traukinius dviračių pervežimui: dalis ėmė veikti anksčiau

Lietuva

Traukiniai (asociatyvi nuotr.) / Unsplash

Ieva KniukštienėŠaltinis: ELTA.LT


375408

Pagal Europos Parlamento (EP) patvirtintus teisės aktus, kiekviename naujai įsigyjamame ar atnaujintame traukinyje turi būti įrengtos bent keturios vietos dviračiams. „LTG Link“ atstovė Ieva Kvaraciejūtė pažymi, kad vidutinis Lietuvoje eksploatuojamų riedmenų amžius siekia 20 metų. Pasak pašnekovės, didžioji dalis jų jau yra atnaujinti, jau dabar turi vietas dviračių transportavimui, tad didelių iššūkių įgyvendinant ES reikalavimus nekils.

„LTG Link“ šiuo metu turi 52 keleivinius traukinius ir 16 vagonų, kurie gali būti formuojami į įvairaus dydžio sąstatus. Daugumoje jų įrengtas I klasės vagonas, vaikų žaidimų zona, kondicionieriai, vietos dviračiams ar pakeistos sėdynės“, – sakė I. Kvaraciejūtė.

Jos teigimu, Lenkijoje šiuo metu surenkami nauji traukiniai – 9 elektriniai ir 6 elektriniai-bateriniai. Jie keleivius veš maršrutais Vilnius–Klaipėda, Vilnius–Varėna–Marcinkonys ir Kaunas–Šiauliai, o bandymai Lietuvoje numatyti jau šių metų rudenį.

I. Kvaraciejūtė atkreipė dėmesį, kad naujieji traukiniai puikiai atitiks ir ES keliamus reikalavimus.

„Pagalvota ir apie dviračių mėgėjus: priklausomai nuo traukinio, jų sąstato, paklausos ir sezono bus galima pervežti iki 30 dviračių. Šaltuoju sezonu didžioji dalis dviračiams skirtų vietų bus transformuojamos į patogias sėdimas vietas, visgi bent 4 vietos dviračiams išliks visus metus“, – pasakojo pašnekovė.

Anot jos, dviračius keleiviai vykstantys Lietuvos geležinkelių traukiniais, gali vežtis jau dabar, tačiau tik II ir III klasės vagonuose. Pašnekovė pažymi, jog paslauga yra mokama, o jos vertė – 45 proc. nuo bilieto kainos.

Tuo metu susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis pažymi, kad anksčiau minėtas atnaujinimas ne tik padės įgyvendinti ES reikalavimus, bet ir bus didžiausias nepriklausomos Lietuvos istorijoje.

„Naujieji traukiniai bus greitesni, patogesni ir pritaikyti įvairiems keleivių poreikiams – nuo ergonomiškų darbo vietų iki sprendimų žmonėms su judėjimo negalia. Atnaujinus traukinių parką, patogesnės ir greitesnės kelionės taps prieinamos tiek didmiesčių, tiek regionų gyventojams, o svarbiausia – vietos pakaks visiems“, – teigė ministras.

E. Sabutis priduria, kad geležinkelių infrastruktūra yra viena iš prioritetinių Lietuvos susisiekimo krypčių, todėl siekiama aktyvinti šį kelionės būdą.

„Norint sumažinti didžiulę transporto apkrovą, tenkančią Lietuvos keliams, svarbu, jog kuo daugiau gyventojų naudotųsi ne tik keliais, bet ir bėgiais. Žinoma, geležinkelių plėtra labai svarbi ne tik patogiam susisiekimui šalies viduje, bet ir stiprinant ryšius su Vakarų Europa, užtikrinant šalies saugumą“, – patikino pašnekovas.

Prancūzija – viena iš lyderių su ambicingais tikslais

Portalo „Voxeurop“ duomenimis, Prancūzijos geležinkelių sistema išgyvena esminius pokyčius. Nors oficialios statistikos apie traukinių parką nėra, žinoma, kad dauguma jų pagaminti dar XX a. pabaigoje ar pačioje XXI amžiaus pradžioje. Nepaisant gana seno riedmenų amžiaus, didelė dalis jų – pritaikyti dviračių pervežimui, kuris Prancūzijoje populiarėja sparčiu tempu.

„2024 m. beveik pusė greitųjų, mažesnės kainos traukinių jau turėjo įrangą, leidžiančią vežti 2–4 dviračius. Tai reikšmingas augimas, palyginti su 2021 m., kai tokių traukinių buvo tik 37 proc. Kartu pastebimai išaugo ir dviračių bilietų pardavimai. Jų pardavimas šoktelėjo kone trečdaliu“, – teigė žurnalistė Sarah Rost.

Negana to, iki 2030 m. tikimasi padidinti traukinių skaičių, kursuojančių tarp Paryžiaus ir Liono, Provence-Alpes-Côte d’Azur regione sukurti 3 naujus regioninius greituosius traukinius. S. Rost atkreipė dėmesį, kad pokyčių tikslas padidinti kasdien naudojamų traukinių skaičių regione iki 66 proc., o iki 2035 metų daugiau nei pusę žmonių, vykstančių kelių transportu, paskatinti naudotis traukiniais.

Čekai taip pat pradėjo pokyčius iš anksto

Čekija – viena šalių, kuri taip pat pradėjo traukinių atnaujinimus iš anksto, nelaukdama ES nurodymų. Žurnalistas Petr Jedlička iš naujienų portalo „Denik Referendum“ atkreipė dėmesį, kad Čekijoje dviračių naudojimas keliaujant į darbą nėra toks paplitęs, tačiau rekreacinis važiavimas dviračiu – masinis reiškinys. Pasak jo, atsižvelgdamos į tai, valstybinės geležinkelio linijos „České dráhy“ dar prieš įsigaliojant Europos dviračių skatinimo iniciatyvoms ėmėsi pritaikyti paslaugas.

„Dviratį galima vežtis beveik visuose valstybiniuose traukiniuose. Vienintelė išimtis – itin trumpi, vienvagoniai vietiniai maršrutai“, – teigė žurnalistas.

Jis patikslina, kad dviračių vežimui šalyje priimtas ne tradicinis sprendimas. Transporto priemonė gali būti vežama kaip krovinys senuose buvusiuose pašto vagonuose. Anot jo, tai brangesnis variantas, tačiau dviratį pakrauna ir iškrauna geležinkelio darbuotojai. Kita alternatyva – vežtis dviratį, kaip bagažą.

„Tokiu atveju dviračiai keliauja kartu su vaikų vežimėliais ar neįgaliųjų vežimėliais – specialiai tam išplėstose vagonų erdvėse. Šis variantas pigesnis, bet keleivis pats atsako už dviračio pakrovimą ir iškrovimą. Ilgojo nuotolio ir greituosiuose traukiniuose būtina iš anksto rezervuoti vietą dviračiui, tuo tarpu vietiniuose keleiviniuose maršrutuose rezervacija nereikalinga“, – pasakojo P. Jedlička.

#DVIRAČIAI#ES