Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
„Nesąmonė tokia suma, juk ne kokį kosminį laivą aš čia esu namuose pasistačiusi“, – sako Miglė apie kelis kartus padidėjusias sąskaitas už elektrą.Audronio Rutkausko nuotr.
Asta ŠiukšterienėŠaltinis: Savaitraštis „Etaplius“
Triguba sąskaita
Bute viena pati gyvenanti šiaulietė Miglė (redakcijai vardas ir pavardė žinomi, – aut. past.) pernai sąmoningai pasirinko garantinį tiekimą, tikėdamasi, kad elektros kainos po Naujųjų kris ir jai pasiseks sutartyje su tiekėju užfiksuoti sau naudingesnį tarifą.
Moteris gaudavo sąskaitas iš ESO trumpąja žinute ir jas apmokėdavo. Kadangi nesinaudoja skaitmeniniais įrankiais, tuo pačiu būdu vartotoja deklaruodavo ir skaitiklio rodmenis. Tiesa, ne visada, pasak jos, pavykdavo, bet sąskaitos esą išsilygindavo: moters gautuose pranešimuose už pernai metų paskutinį ketvirtį matyti, kad mokėtinos sumos svyravo, būdavo ir 108, ir 81, ir 42 Eur.
Ir koks buvo moters nustebimas, kai ji gavo sąskaitą už pirmąjį šių metų mėnesį! Išvydus 279 Eur sumą, moterį ištiko šokas. „Galvoju sau: nesąmonė tokia suma, juk ne kokį kosminį laivą aš čia esu namuose pasistačiusi“, – nustebusi kalba moteris.
Išsiaiškinti sąskaitos šuolio nepavyko
Tačiau Miglė prisiminė, kad yra gavusi iš ESO ir ne sau skirtų pranešimų (moteris redakcijai atsiuntė ir tokią vaizdo kopiją, – aut. past.), ji pagalvojo, kad ir čia gali būti klaida. Ji nusiramino, nepuolė mokėti ir bandė išsiaiškinti situaciją, bet vis nesėkmingai.
„Aš bandžiau paskambinti, bet esmė ta, kad jiems priskambinti neįmanoma. Gali skambinti valandą, dvi, tris – tau skaičiuoja mokamą liniją, bet niekas neatsiliepia“, – sako šiaulietė.
Kitą mėnesį, t. y. už vasarį, gauta sąskaita siekė 232 Eur. Ir vėl jokio paaiškinimo. Tik grasinimas perduoti skolos išieškojimą antstoliams.
„279 Eur už sausį, 232 Eur – už vasarį ir dar kartą 279 Eur už vasarį. Toks jausmas, kad jie siuntinėja tas sąskaitas „iš oro“. Sumos atrodo įtartinai. Pranešime nieko daugiau neparašyta. Tai kaip aš galiu jas mokėti?! Niekas nieko neaiškina, neįmanoma ten prisiskambinti mėnesiais“, – buvusi neviltyje pasakoja Miglė.
Pasak ESO atstovės Rasos Juodkienės, paskambinus ESO trumpuoju numeriu 1852, informacija suteikiama operatyviai ir darbuotojai visuomet stengiasi padėti klientams gauti visą reikiamą informaciją. „Galbūt asmuo norėjo ir bandė susisiekti su tiekėju“, – šioje situacijoje spėlioja ESO atstovė.
Kovą kreipėsi pagalbos
Kovo pabaigoje, nebežinodama, ką daryti, moteris kreipėsi pagalbos į trečiuosius asmenis (per vietinio Seimo nario padėjėją) ir priskaičiuota skola, pasak jos, sumažėjo trigubai.
„Būčiau nesusigaudžiusi, nebūčiau niekur aiškinusis, tai ir būčiau mokėjusi tuos pinigus kas mėnesį. Ir greičiausiai man nebūtų apie tai pasakę. Dabar, kai išsiaiškinome, man kažkiek nuleido, tada dar iš kažkur pridėjo 161 Eur ir aš galiausiai sumokėjau 263 Eur. Bet aš vis tiek jaučiuosi apgauta: vadinasi, ir tuos po 100 Eur vasaros mėnesiais, gyvendama viena pati, kažin ar aš išdeginau. Tiesiog visi aplink šnekėjo, kad elektra labai pabrango, tai aš ir mokėjau. Jei ir toliau taip būčiau tylėjusi, tai jie mane būtų taip nulupę arba atidavę antstoliams. Ir aš būčiau buvusi skolininkė – ta, kuri gyvenime neturi skolų“, – gerokai dėl tokios painiavos pasipiktinusi šiaulietė, niekada nevengusi mokesčių.
Moteriai pavyko deklaruoti duomenis tik nuvykus į bendrovės „Ignitis“ biurą. Dabar jos mėnesio sąskaita susidaro apie 15 Eur vietoj anksčiau prašomų kelių šimtų, nors vartojimo įpročiai ir kiekiai nepasikeitė.
„Dabar po visų tų kelių man atėjo suma 15 Eur už pusantro mėnesio. Tai ir asilui aišku, kad tie skaičiai „iš oro“ prirašyti buvo. Aš juk nepradėjau nei mažiau praustis, nei mažiau skalbti, nei mažiau elektros deginti“, – iš pykčio jau žodžių neberenka moteris.
Problema – pats vartotojas, nedeklaruojantis rodmenų
Miglės situacija – tik vienas pavyzdys iš daugelio situacijų, į kurias įkliuvę ir skolininkais tapę gyventojai mina ir tiekėjų, ir antstolių, ir teismų slenksčius.
Į tokias situacijas dažniausiai patenka žmonės dėl įvairių priežasčių (nežino, nemoka, nepavyko, buvo išvykę, tyčia) nedeklaravę skaitiklio rodmenų iki mėnesio pabaigos.
Tuomet jiems apskaičiuojama vidutinio suvartojimo kiekio norma. Vidutinis elektros energijos kiekis nustatomas pagal vartotojo elektros suvartojimo per paskutinius 12 kalendorinių mėnesių duomenis. Jeigu metų vartojimo istorijos nėra, tada – pagal rinkos vidurkį.
Apmokėti kiekvieną suvartotą kilovatvalandę ir deklaruoti rodmenis visuomeniniam tiekėjui reikia pasirenkant ar keičiant nepriklauomą teikėją, taip pat tai padaryti verta, jeigu, vartojant elektrą ir mokant pagal vidurkį, susidaro nepriemoka – keičiantis tarifams, neapmokėtą kiekį jau tektų apmokėti naujais tarifais.
Išeina, kad dėl didelių sąskaitų kaltas pats vartotojas, nes pagal galiojančią tvarką suvartotos elektros energijos duomenų deklaravimas tiekėjui yra kiekvieno kliento prievolė.
Po skaitiklio rodmenų deklaracijos perskaičiuojama nepriemoka pagal tą laikotarpį galiojusius tarifus. Per kelis mėnesius tai būna net šimtinės sumos. Kartais perskaičiavus tos sąskaitos sumažėja ir skolos sumenksta.
ESO vedama statistika rodo, kad elektros rodmenų kas mėnesį nedeklaruoja daugiau nei trečdalis – apie 35 proc. – klientų, kuriems užtikrinamas garantinis elektros energijos tiekimas.
Jiems vienintelis kelias – tvarkingai ir laiku deklaruoti rodmenis. Tuomet ir sąskaita bus suformuota tokia, kurioje atsispindės reali einamoji kaina.
„Rinksiuosi tik tuos tiekėjus, kurie pasiekiami gyvai“
„Teisiškai gal jie ir teisūs, bet žmogiškąja prasme – jokio supratimo. Toks įtarimas, kad patogu ir naudinga, kad mes jiems nepriskambintume ir, nieko nesuprasdami, mokėtume. Man ta įstaiga primena valstybinį reketą“, – spėlioja vartotoja.
Moteris sako pavargusi nuo negalėjimo prisiskambinti, nuo automatinių atsakiklių laukimo ir ne visada suveikiančios deklaravimo sistemos.
„Elektronine bankininkyste nesinaudoju, sąskaitas sumoku pati kasoje. Tie visi elektroniniai prisijungimai mane nervina ir aš jų net neturiu. Ir dabar elektros tiekėją nuo balandžio rinkausi tik tą, kurio biuras yra mano mieste, kad, reikalui esant, galėčiau į jį nueiti ir pasikalbėti gyvai. Ir visada taip darysiu – visas paslaugas rinksiuosi tik tų, kurių ofisas bus mano mieste, tų klientė aš ir būsiu“, – po apmaudžių pamokų kategoriškai nusiteikusi Miglė.
Galima būtų straipsnio heroję apkaltinti skaitmeniniu neraštingumu, bet tokių vartotojų kaip Miglė Lietuvoje yra tūkstančiai. O dar tūkstančiai tokių, kuriems net trumposios žinutės mobiliuoju ir telefono automato komandos ar net operatoriaus formalus aiškinimas sunkiai įveikiamas.
Jie be jokio įspėjimo (ar po tokio, kurio nesupranta) tampa sistemos įkaitais, skolininkais, o galop – antstolių klientais.
Situaciją pakeis automatiniai skaitikliai
Tikėtis, kad visi vartotojai staiga taps išmanūs, nerealu. Todėl labiausiai tikėtina, kad problema išsispręs, visur pastačius automatinius skaitiklius, kurie patys siunčia rodmenis tiekėjui.
„Energijos skirstymo operatorius“ diegia išmaniuosius skaitiklius, kurie tampa įrankiu, leidžiančiu gyvai ir suprantamai matyti savo vartojimo duomenis, analizuoti ir keisti vartojimo įpročius. Naujieji skaitikliai nuotoliu perduoda suvartojimo duomenis tiekėjui, todėl gyventojams nebereikia patiems nurašinėti ir deklaruoti elektros energijos skaitiklių duomenų.
Dabar skaitikliai diegiami vartotojams, kurie per metus suvartoja daugiau nei 1 000 kWh, o nuo 2026-ųjų bus keičiami visiems likusiems gyventojams, kai pasibaigs senųjų metrologinės patikros terminas. Skaitikliai keičiami nemokamai“, – rašo ESO atstovė Rasa Juodkienė.