PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Kvadratas2023 m. Vasario 25 d. 18:30

„eksPOZICIJA“ – idėjos ir meistriškos technikos dermė

Šiauliai

Neišmoktos pamokos II (V. Zarėka, 2013 m.).

Kvadratas. Meno teritorijaŠaltinis: Etaplius.LT


259823

Šiandien, vasario 24 d., 17 val. Šiaulių dailės galerijoje atidaroma Vidmanto Zarėkos akvarelių paroda „eksPOZICIJA“. Parodoje, skirtoje autoriaus jubiliejui, chrestomatiškai peržvelgiamas jo kelias. V. Zarėka ne tik kuria ekspoziciją, tačiau ir išlaiko santykį su savo kūriniais, nuolat ieško prasmių.

V. Zarėka – menininkas, kuris savo kūrybinį kelią sieja su pedagogine veikla, dalijimusi žiniomis. Kūrėjas ilgai dirbo Šiaulių universiteto (dab. Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos) dėstytoju, o šiuo metu ugdo jaunąsias Šiaulių dailės mokyklos kartas.

Idėjos ir meistriškos technikos dermė – tai kūrybos principas, charakterizuojantis V. Zarėkos kūrybinius ieškojimus. Autoriui būdinga eksperimentinė, dinamiška kūryba, naujų meno kalbų paieška, koreliuojanti su kūrėjo stiliaus atpažįstamumu.

V. Zarėka profesionaliai suvaldo tradicines meno raiškas, įtaigiai varijuoja šiuolaikinėmis meno technologijų galimybėmis. Autorius meno lauke išbando skirtingas teritorijas: dalyvauja tarptautinėse akvarelės bei tapybos bienalėse ir trienalėse, konceptualiose teminėse parodų erdvėse, kuria instaliacijas ir iš metalo laužo konstruoja skulptūrinius objektus.

Ateitis prasideda vakar II (V. Zarėka, 2008 m.).

Šioje parodoje, įprasminančioje autoriaus jubiliejų, atsigręžiama į akvarelę: eksponuojami ankstyvosios kūrybos darbai, taip pat chrestomatiniais pavyzdžiais tapę medinis arkliukas („Pasikartojimai“) ir iš sąsiuvinio lapo išlankstytas lėktuvėlis (iš ciklo „Senoji mokyklinė lenta“), tarptautinėse bienalėse įvertinti kūriniai, kurie pulsuoja šių dienų aktualijomis. Nors demonstruojamų akvarelių laikotarpis ir tematinis laukas platus, jas charakterizuoja nuolatiniais eksperimentais suformuota ir preciziškai įvaldoma technologija bei kontekstualumas.

Reikšminė aplinka – tai raktinė frazė, suponuojanti autoriaus kūrybos teminį interesą, dėstomą poziciją, kvestionuojantį požiūrį ir meninę kritiką. Skirtingų, sudėtingų, kompleksinių, akivaizdžiai demonstruojamų ar potekstėmis nutylėtų sociokultūrinių kontekstų atvėrimas yra kūrybinė bei intelektinė autoriaus prerogatyva. Šį procesą akvarelėse ženklina faktūros, rašmenys, ažūrai, daiktinė aplinka ir jos simboliai, o jų būklę, ne tik fizinę, bet ir vertybinių pažiūrų, fiksuoja nykimas, virsmas, dilimas, erozija. Persvarstomi pamatiniai klausimai, kurie besikeičiant kontekstui iškyla naujai.

Akvarelės parodos pavadinimu „eksPOZICIJA“ autorius siūlo dvi žiūrėjimo nuorodas: eksponuojant kūrinius siekiama ne tik juos atrinkti, išdėstyti, bet ir atstovauti, palaikyti dinamišką santykį, kuriant poziciją bei prasmes. V. Zarėka pasitelkia klasikinę akvarelės techniką, ją jungia su Lietuvoje nebūdinga trafaretine raiška bei plovimu. Meistriškais įgūdžiais bei konceptualiomis įžvalgomis autorius įtaigiai suvaldo tiek įprasto, tiek didelio formato darbus, paneigia akvarelės liejimo stereotipus, išplečia jos galimybes.

Paviršių V. Zarėka formuoja persidengiančių informacijos sluoksnių principu, kuris leidžia kurti tiek vizualų erdviškumą, tiek daugiasluoksnį konteksto audinį. Kuriami ženkliški, fotorealistinio tikroviškumo įspūdį keliantys akvarelės darbai, modeliuojami daugiasluoksniai vaizdai, indikuojantys optinius efektus, rašmenis, ažūrą, skaitmeninio vaizdo pikselius.

Iliuzijos (V. Zarėka, 2010 m.).

Autorių domina galios pozicijos, ribos ir jų peržengimai, todėl neretai vaizduojamas laikraščio motyvas tampa simboliu, kvestionuojant aktualijų pobūdį. Šių dienų sociopolitinė informacija žiniasklaidoje yra gausiai iliustruojama vaizdinėmis komunikacijos priemonėmis: statistiniais duomenimis, lentelėmis, žemėlapiais, diagramomis, nuotraukomis, videoįrašais. Šie dokumentiniai vaizdai tampa V. Zarėkos refleksijos objektu, medžiaga kūrybiniams eksperimentams bei plastinei kūrinių interpretacijai.

Informacijos gausa bei kai kurių temų pasikartojimas, svarbaus turinio talpinimas greta populiariosios kultūros atributų neretai nureikšmina aktualijų svarbą. Todėl V. Zarėka meninėmis priemonėmis siekia praplėsti, papildyti sociopolitinius pranešimus, nesugriaudamas esamų žemėlapių, diagramų, nuotraukų, videomedžiagos struktūrų bei grąžindamas aktualumo turinį arba atskleisdamas prasmes naujame kontekste – iš pirminio konteksto patalpindamas į kitą, t. y. dekonstruodamas įprastas prasmes.

Neretai žiniasklaidos pranešimuose žemėlapiai, dokumentinė medžiaga ir kitos iliustracijos perteikiamos visuomenei kaip objektyvi tikrovės reprezentacija, o šių vaizdinių vertybinis neutralumas yra pervertinamas, todėl autorius siekia permąstyti, interpretuoti komunikacinių priemonių turinį, žvelgti ne užbaigtu, o nuolat atnaujinamu, pildomu požiūriu.

V. Zarėkos kūrybine laboratorija tapęs Lietuvos bei kaimyninių šalių kontekstas, kontroliuojamos teritorijos, optiniai prietaisai, ženklinantys sprogdinimų objektus, navigacinės priemonės, stambūs žemėlapių masteliai, besikeičiančios geopolitinės padėtys, galios santykiai, ideologiškai angažuotos vaizdinės priemonės, reprezentuojančios interesus ir įtakas, šių dienų kontekste įgauna naują žiūros rakursą. Kai kurių akvarelės darbų ciklai, kurti prieš dešimt ar daugiau metų, šiandien dramatiškai rezonuoja su karo situacija Ukrainoje, o akvarelės kūrinių aktualumas pa(si)tikrinamas laiko perspektyvoje. Autoriaus gvildentos temos: „Neišmoktos pamokos“ (2013), „Ateitis prasideda vakar“ (2014) ir sovietinio laikotarpio simbolių kvestionavimo ciklas „Nepatogi tiesa“ (2015), atliepia posakį „istorija kartojasi“.

Asta Jurevičiūtė


Foto galerija:

Dvigubas fokusas II (V. Zarėka, 2018 m.).
Ateitis pasibaigė vakar I (V. Zarėka, 2014 m.).
Ateitis pasibaigė vakar II (V. Zarėka, 2014 m.).
Sunkūs laiškai (V. Zarėka, 2007 m.).
Svetimų laiškų skaitymas (V. Zarėka, 2004 m.).
Neišmoktos pamokos I (V. Zarėka, 2013 m.).