Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
„Maximos“ XX ir XXX formatų parduotuvių kasose tabako asortimentas nuo šių metų pradžios pateikiamas specialiuose informaciniuose stenduose / Maxima LT
Arvydas JockusŠaltinis: ALFA.LT
Nuo šių metų pradžios parduotuvėse uždengus parduodamus tabako gaminius, jų parduodama tiek pat, kiek iki draudimo įsigaliojimo, – pardavėjai esminių pirkėjų įpročių kaitos nepastebi.
Rūkantys klientai, net nematydami asortimento, prašo pardavėjų paduoti cigaretes iš spintų, uždengtų durelėmis ir skydais.
Vis dėlto tabako gaminius perkantys klientai dabar nemato viso asortimento, tad dažniausiai renkasi mėgstamus ir išbandytus produktus.
Ieškantys naujų rūkymo potyrių ar dūmelio skonio žmonės vis dar turi teisę klausti apie asortimentą, o pardavėjams neuždrausta pasakoti, kuriais tabako gaminiais prekiauja parduotuvė, kuo šie produktai skiriasi.
Įvedus draudimą rodyti cigaretes, kai kurie prekybos tinklai prie kasų išdėstė informacinius stendus su populiariausių tabako gaminių pavadinimais.
Kiti tinklai dar ieško, kaip prisitaikyti prie naujų reikalavimų. Pavyzdžiui, svarstoma galimybė sudaryti visų parduodamų tabako ir tabako gaminių sąrašus, juos laikyti po prekystaliu.
Klientams paprašius, jiems būtų leidžiama susipažinti su išsamiu tabako gaminių asortimento sąrašu. Tokia „reklama“ formaliai nepažeistų naujojo draudimo.
2025 m. sausio 1 d. įsigaliojo Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pataisos, kuriomis uždrausta prekyboje rodyti tabako gaminius.
Draudimo iniciatoriai tikėjosi, kad nematydami šių produktų žmonės bus linkę mažiau rūkyti.
Minimalus poveikis
„Maxima LT“ Komunikacijos ir korporatyvinių ryšių departamento vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė pasakojo, kad įstatymo pokyčiams prekybos tinklas pradėjo ruoštis gerokai iš anksto.
„Pertvarkėme ir specialiai pritaikėme jau turimus tabako gaminių įrenginius, taip pat statėme ir dalį naujų baldų – jie pritaikyti taip, kad pirkėjas tabako gaminius galės išsirinkti tik darbuotojui atidarius baldą“, – Alfa.lt sakė ji.
Specialių tabako skyrių „Maxima LT“ neįrenginėjo. Tad inventoriaus įrengimo išlaidos neviršijo planuotų kaštų, o pokyčiai vykdyti kartu su kitais planuotais darbais.
Esminių pokyčių tabako gaminių prekyboje, nuo draudimo įsigaliojimo praėjus dviem savaitėms, didžiausias lietuviškas mažmeninės prekybos tinklas nepastebi.
„Galime daryti prielaidą, kad bent jau einamuoju periodu šio draudimo poveikis yra minimalus“, – teigė I. Trakimaitė-Šeškuvienė.
Ji mano, kad dar ankstoka vertinti, kaip pirkėjai sutiko pokyčius, tačiau patvirtino, kad „Maxima“ nėra sulaukusi skundų dėl prekybos tabaku ir jo gaminiais pokyčių.
„Tabako gaminius „Maximos“ pirkėjai gali rasti ten pat kaip ir anksčiau – parduotuvių informacijos centruose, įprastose bei savitarnos kasose.
„Maxima“ XX ir XXX formatų parduotuvių kasose tabako asortimentas dabar pateikiamas specialiuose informaciniuose stenduose.
Juose surašyti visų prekiaujamų gaminių pavadinimai, o patys produktai – paslėpti specialiai pritaikytuose balduose ir įprastai pirkėjui plika akimi nėra matomi“, – sakė I. Trakimaitė-Šeškuvienė.
„Maxima“ įsigijo dalį naujų baldų – jie pritaikyti taip, kad pirkėjas tabako gaminius gali išsirinkti tik darbuotojui atidarius spinteles / Maxima LT
„Maximos“ atstovė pastebėjo, kad vadovaujantis Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymu, informacija apie tai, kokiais tabako gaminiais prekiauja prekybos tinklas bei kokia yra jų kaina, nėra laikoma reklama, kadangi tai laikytina esmine informacija apie produktą, kurią vartotojas turi teisę žinoti.
„Tiksliai prognozuoti, kaip keisis pirkėjų įpročiai, sudėtinga, pokyčių asortimente šiuo metu neplanuojame“, – sakė I. Trakimaitė-Šeškuvienė.
Įtakos nepastebėjo
„Iki“ parduotuvėse tabako gaminai šiuo metu uždengti žaliuzėmis arba stumdomosiomis durimis.
Kaip pasakojo „Iki“ komunikacijos vadovė Gintarė Kitovė, žaliuzėmis buvo uždengti jau esami baldai.
„Prie baldų stovi informacinis plakatas, kuriame nurodoma, kokios prekės yra parduodamos. Konkrečius gaminius pardavėjas gali parodyti tik pirkėjui paprašius, vėliau baldas vėl uždaromas“, – pasakojo G. Kitovė.
„Iki“ parduotuvėse tabako gaminai yra uždengti žaliuzėmis arba stumdomosiomis durimis, o šalia stovi informacinis plakatas, kuriame nurodoma, kokios prekės yra parduodamos / IKI
Kai kuriose „Iki“ parduotuvėse dengti rakinami baldai įrengti ir prie savitarnos kasų, kad pirkėjai galėtų greičiau apsipirkti.
„Bet kokiu atveju lentyna yra dengta, tad konkrečią prekę turi paduoti darbuotojas“, – Alfa.lt sakė tinklo atstovė.
Pirkėjai į naujus draudimus, pasak jos, reagavo gana neutraliai.
Nors pirmomis sausio dienomis pasitaikė tokių, kurie apie pokytį nieko nežinojo ir nesuprato, kodėl visi tabako gaminiai uždengti, todėl teiravosi pardavėjų, kokios čia naujovės.
„Šiuo metu reikšmingos įtakos pardavimams nepastebėjome“, – teigė G. Kitovė.
Išdavimo automatai
„Norfos“ parduotuvėse tabako gaminių pirkėjai gali nusipirkti dviem būdais.
Šiame prekybos tinkle veikia tabakomatai – specialūs prietaisai su žyma „Tabako išdavimo automatas“. Automatizuoti įrenginiai leidžia pirkėjams patiems pasirinkti norimą produktą ir už jį susimokėti.
Tabako gaminių taip pat galima įsigyti „Norfos“ kasose, kur tabako gaminiai laikomi specialiose spintose su uždaromomis durimis.
„Norfos“ atstovas spaudai Darius Ryliškis sakė, kad tabako ir tabako gaminių pardavimai nuo sausio pradžios nesumažėjo. Esą prie tokių rezultatų galbūt prisidėjo tai, kad tabakomatai „Norfose“ įrengti seniai ir pirkėjai prie jų yra pripratę.
„Norfos“ parduotuvėse gerokai iki draudimo įsigaliojimo pradėjo veikti tabakomatai – pirkėjai prie jų jau priprato / Norfa
„Kasose nerodome cigarečių pakelių. Žmogus prieina ir pats pasako, kurių cigarečių nori nusipirkti“, – Alfa.lt sakė jis.
„O jeigu klausia, kokių turite?“
„O kokių reikia?“ – juokaudamas atsakė D. Ryliškis.
Surimtėjęs „Norfos“ atstovas prisipažino, kad „yra minčių parengti parduodamų cigarečių sąrašą“, bet esą dar reikia išsiaiškinti, ar tai nepažeistų galiojančių draudimų.
„Tokį sąrašą laikytume po prekystaliu, jeigu žmogus paprašytų, parodytume“, – svarstė D. Ryliškis.
„Norfos“ atstovas mano, „rūkaliai yra rūkaliai“, jiems, matyt, reikia produkto, kurį rodyti dabar draudžiama. Bet prekybos tinklui, net jei pardavimas sumažėtų, esą didelio poveikio nebūtų.
„Cigaretės nėra pelninga prekė, jos daugiau laikomos dėl asortimento“, – teigė D. Ryliškis.
Nerodė jau anksčiau
„Lidl“ parduotuvėse jau nuo praėjusių metų tabako gaminiai buvo laikomi taip, kad nebūtų matomi klientui, o parduotuvių darbuotojai juos išima tik klientui paprašius.
„Tad ir nuo sausio 1 d. visose mūsų parduotuvėse klientui norint įsigyti tabako gaminių tereikia jų paprašyti darbuotojo kasoje ir šis paduos norimą prekę“, – Alfa.lt sakė „Lidl Lietuvos“ viešųjų ryšių vadovė Lina Skersytė.
Šiuo metu „Lidl“ parduotuvėse prie kasos pateikiama informacija, kur pirkėjas gali susipažinti su tabako gaminių pavadinimais ir kainomis.
Tabako gaminius galima įsigyti ir savitarnos kasose – pasirinkus norimą prekę kasos ekrane, darbuotojas atneš ją pirkėjui iš artimiausios kasos.
„Natūralu, kad visiems pokyčiams yra reikalingas pereinamasis laikotarpis, tačiau pirkėjai su šiuo pokyčiu yra susipažinę, tad nesusipratimų ar daug kylančių klausimų nesame užfiksavę“, – sakė L. Skersytė.
„Lidl“ nekomentavo, ar įvedus draudimą rodyti tabako gaminius jų pardavimas sumažėjo.
„Rimi“ prekybos tinklas portalui atsakė, kad „apie pardavimus kalbėti šiek tiek ankstoka“.
Vienoje šio tinklo parduotuvių Vilniuje nuo praėjusių metų birželio mėn. veikia inovatyvus tabako gaminių išdavimo aparatas, o kitose parduotuvėse įrengta įranga atitinka „visus reikalavimus“.
Rodymą prilygino reklamai
Alfa.lt primena, kad 2025 m. sausio 1 d. įsigaliojo Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pataisos, kuriomis uždrausta prekyboje rodyti tabako gaminius.
Pataisos nustato, kad „mažmeninės prekybos vietose draudžiama viešai eksponuoti (demonstruoti) tabako gaminius, su tabako gaminiais susijusius gaminius ir įrenginius, skirtus šiems gaminiams vartoti“.
Šio reikalavimo nesilaikymas traktuojamas kaip tabako reklama, kuri minimu įstatymu yra draudžiama.
Už tabako gaminių reklamos draudimo pažeidimą skiriama bauda nuo 1448 iki 2896 eurų. Už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus nuo baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo 2896 iki 5792 eurų bauda.
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) portalui paaiškino, kad įstatymas nedraudžia pardavėjams atsakyti į pirkėjų klausimus, kuriais gaminiais parduotuvė prekiauja. Esą žodinis produktų pristatymas nebūtų vertinamas kaip neleistina tabako gaminių reklama.
NTAKD Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vyr. specialistas Kęstutis Stankevičius paaiškino, kad draudimas rodyti tabako gaminius parduotuvėse „priimtas rūpinantis visuomenės sveikata bei siekiant mažinti tabako gaminių vartojimą, ypač tarp jaunimo“.
Pasak K. Stankevičiaus, draudimai reklamuoti tabaką galioja keliose šalyse ir regionuose: Australijoje, Kanadoje, Kroatijoje, Suomijoje, Islandijoje, Airijoje, Naujojoje Zelandijoje, Nyderlanduose, Norvegijoje, Singapūre, Tailande ir Jungtinėje Karalystėje.
„Įgyvendinimas gali skirtis, tačiau analogiškas draudimas daugumoje jurisdikcijų reikalauja, kad parduotuvėse, prekiaujančiose tabako gaminiais, gaminiai nebūtų eksponuojami pirkėjų akių lygyje, po prekystaliu arba specialiose spintelėse.
Tabako gaminiai gali būti parodomi tik klientų pageidavimu. Reglamento idėja yra ta, kad nematydami šių produktų žmonės bus linkę mažiau rūkyti“, – Alfa.lt sakė K. Stankevičius.
NTAKD specialistas patvirtino, kad ateityje neplanuojama įpareigoti pardavėjus slėpti nuo pirkėjų akių ir alkoholinius gėrimus. Nors esą kai kuriose Skandinavijos valstybėse veikia specializuotos alkoholinių gėrimų parduotuvės, kuriose ribojamas pirkėjų kontaktas su alkoholiniais gėrimais.