PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2020 m. Gruodžio 23 d. 16:27

Degalinės įspėja, kad siūlomi draudimai gyventojams pabrangins kurą (Papildyta VIADA komentaru)

Vilnius

Pexels.com nuotr.

Budintis BudėtojasŠaltinis: Etaplius.lt


159470

Nesiliaujantys bandymai skubotai uždrausti biodegalų gamybai naudoti žaliavas iš alyvpalmių apribos biodegalų pasiūlą, pabrangins degalus, transporto paslaugas bei prekes, ypač maisto produktus, teigia Lietuviškų degalinių sąjunga ir Lietuvoje veikiantys Vakarų kapitalo degalinių tinklai.

19 Lietuvoje veikiančių degalinių tinklų kreipėsi į Seimą, ragindami neriboti konkurencijos biodegalų rinkoje, svarstant siūlymus uždrausti alyvpalmių žaliavos naudojimą biokuro gamyboje. Tokį draudimą remia tik du degalinių tinklai – „Viada“ (buvęs „Lukoil“) ir „Baltic Petroleum“.

Trečiadienį Seimas svarsto parlamentaro Kazio Starkevičiaus ir buvusios parlamentarės Virginijos Vingrienės pasiūlymą Alternatyviųjų degalų įstatymo projektui, kuriuo siekiama, kad draudimai palmių aliejui įsigaliotų jau nuo kitų metų liepos 1-osios. Tokį siūlymą jau atmetė Seimo Aplinkos apsaugos komitetas, praėjusios kadencijos Ekonomikos komitetas, neigiamai įvertino Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), Konkurencijos taryba, Energetikos ir Teisingumo ministerijos, kitos valstybinės institucijos.

Draudimo iniciatorių teigimu, palmių aliejaus gamyba ir vartojimas visame pasaulyje daro nepataisomą žalą klimatui ir aplinkai. Be to, biodegalų gamyba iš įvežtinės žaliavos niekaip neprisidedanti prie Lietuvos energetinės nepriklausomybės stiprinimo. Tokiai gamybai esą būtų galima naudoti lietuvišką rapsų aliejų.

Tuo metu draudimo priešininkai teigia, kad šie siūlymai kenkia vartotojams ir iškraipo sąžiningą konkurenciją prekybos biodegalais rinkoje. Atkreipiamas dėmesys, kad draudimo tokia apimtimi, kaip siūloma Lietuvoje, nėra priėmusi nė viena Europos Sąjungos šalis.

Nuostata, kad didelę netiesioginę žemės naudojimo keitimo riziką turinčios žaliavos nebūtų laikomos biodegalais, Europos Sąjungoje įsigalios tik nuo 2030 metų. Energetikos ministerija siūlo, kad Lietuvoje tai įvyktų nuo 2024 metų. Tam jau pritarė Seimo Aplinkos apsaugos komitetas.

Kaip Seimo Aplinkos apsaugos komiteto posėdyje teigė energetikos viceministras Rytis Kėvelaitis, sutarta kompromisinė formuluotė yra ambicingesnė už Europos Komisijos reikalavimą.

Siūlymai Seime uždrausti palmių aliejaus naudojimą biokuro gamyboje per pastaruosius metus teikiami jau trečią kartą.

Konkurencijos taryba pripažino, kad biodegalų žaliavų ribojimai prieštarauja sąžiningai konkurencijai. STT pateikė tris antikorupcinio vertinimo išvadas ir įspėjo apie galimus tokio draudimo padarinius – neskaidrumą ir korupciją.

„Visa Europa susiduria su atsinaujinančio transporto žaliavų trūkumu, uždraudus dar vieną iš žaliavų, esant didelei paklausai ir mažai pasiūlai, kainos gali kilti kelis, keliolika kartų“, – kovo mėnesį Seimo Aplinkos apsaugos komitete teigė R. Kėvalaitis.

Pasak jo, įgyvendinus siūlomus draudimus, žaliavų tiekimas Lietuvoje liktų dviejų įmonių rankose: „Praktiškai monopolizuota rinka. Monopolizuotose rinkose kainą nustato pardavėjas, ne pirkėjas, tas turėtų įtaką degalų kainai. Aplinkosauginiais tikslais keičiamas įstatymas turėtų padarinių ekonomikai ir kiekvienam iš vartotojų.“

Kreipimąsi į parlamentarus pasirašė Lietuviškų degalinių sąjunga, vienijanti 16 įvairiuose šalies regionuose veikiančių lietuviško kapitalo degalų prekybos įmonių, bei degalinių tinklų „Orlen Lietuva“, „Circle-K“ ir „Neste Lietuva“ atstovai.

Pranešimą paskelbęs didžiausias Lietuvos degalinių tinklas VIADA sako, kad nerimą kelia viešojoje erdvėje pasirodžiusi nepagrįsta, manipuliatyvi ir bendrovės reputaciją menkinanti informacija.

"Viešai išreiškiami teiginiai esą VIADA suinteresuota Alternatyvių degalų įstatymo projektu, kuris numato, kad nuo 2021 metų iš alyvpalmių aliejaus ir jo šalutinių produktų pagaminti degalai nebūtų laikomi biodegalais.

Svarbu pabrėžti, kad VIADA neteikia pirmenybės nė vienos rūšies dyzelinui, o įstatymo svarstymo metu nepalaiko nė vienos suinteresuotos pusės. Degalus bendrovė perka iš dviejų tiekėjų – „Orlen Lietuva“ ir „Neste Oyj“. Savo veikloje didžiausią prioritetą teikiame aukščiausiai degalų kokybei ir konkurencingai jų kainai.

Norime akcentuoti, kad VIADA nėra susijusi su svarstomu įstatymo projektu – bendrovė nedalyvavo įstatymo projekto svarstyme, neteikė pasiūlymų, neišreiškė pozicijos dėl šio projekto. VIADA yra pasirengusi laikytis visų naujų Seimo priimtų įstatymų ir prisitaikyti prie reguliacinės aplinkos.

Atkreipiame dėmesį, kad Lietuviškų degalinių sąjunga ir susiję asmenys bei įmonės nuolat tendencingai formuoja viešąją nuomonę esą VIADA siekia apriboti palmių aliejaus naudojimą degaluose. Nerimą kelia minėtos organizacijos pasisakymai žiniasklaidoje, kuriuose vadovaujamasi prielaidomis ir spėlionėmis, nepagrįsta ar net melaginga informacija", - sakoma pranešime.

ELTA