PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2025 m. Vasario 3 d. 16:19

„Belaruskalij“ ieškinio suma dar gali keistis

Lietuva

"Belaruskalij" trąšos / Scanpix

Lukas JuozapaitisŠaltinis: BNS


342546

Baltarusijos kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“ reikalaujant Lietuvos atlyginti beveik 12 mlrd. eurų žalą dėl sustabdyto jos trąšų tranzito per Klaipėdos uostą, bendrovės reikalaujama suma, tikėtina, keisis, sako arbitražinės teisės ekspertas Audrius Žvybas. Be to, anot jo, neaišku, ar yra pagrindo jos apskritai reikalauti.

Advokato teigimu, Baltarusijos trąšų milžinės reikalaujama suma gali ir augti, ir mažėti, tačiau įprastai ieškinyje nuostoliai būna apskaičiuojami gana laisvai.

„Imant maksimalius (ieškinyje pateiktos žalos – BNS) dydžius, galima iki labai gražaus skaičiaus prieiti. Bet jei ginčas toliau vyks, įsijungs ekspertai, kurie tam tikromis metodologijomis turės iš vienos pusės pateiktos žalos dydį pagrįsti, o iš kitos – mėginti paneigti, sukritikuoti“, – BNS aiškino advokatų kontoros „Glimstedt“ partneris.

Pasak eksperto, „Belaruskalij“ ieškinio vertė – viena didžiausių Lietuvos istorijoje, tačiau nėra itin didelė pasauliniu mastu. Pasak advokato, tarptautiniuose arbitražuose ieškinių sumos gali siekti ir 50–60 mlrd. eurų.

„Viskas priklauso nuo to, kaip suma apskaičiuota ieškinyje. Paprastai praktikoje, ypač ankstyvose stadijose, suma (...) būna „nupiešta“ labai laisvais skaičiavimais – imant teorinius, pačius geriausius, maksimaliausius scenarijus“, – sakė A. Žvybas.

Jis tikino manąs, jog Lietuva „padarys viską, kad žalos dydis gerokai sumažėtų“, nors neatmetė, kad „suma galėtų koreguotis į abi puses“.

„Dar klausimas, ar yra pagrindo apskritai reikalauti tos žalos“, – pridūrė A. Žvybas.

Anto jo, ginčo šalių išlaidos arbitraže gali pasiekti 1 mln. eurų arba dar daugiau, jei bus pasitelkti ekspertai, žalas apskaičiuojantys specialistai. Jo teigimu, Lietuvos laukia ilgas ir sudėtingas ginčas.

„Ginčas tikrai bus kompleksinis, nepaprastas, nes greičiausiai arbitrų kolegijai teks spręsti keletą svarbių klausimų – dėl tuo metu galiojusios dvišalės investicijų apsaugos sutarties tarp Lietuvos ir Baltarusijos, kokia teisė šiam ginčui taikoma (...), ar tarptautiniai teisės aktai bei su (Europos Sąjungos – BNS) sankcijomis susiję teisės aktai galiojo tinkama apimtimi, ar jie tikrai galėjo būti pagrindas nukrypti arba nesilaikyti dvišalės sutarties“, – BNS sakė A. Žvybas.

„Belaruskalij“ investicinio arbitražo procesą prieš Lietuvą pradėjo dar 2023 metų spalį, Vyriausybei 2022 metų sausį negaliojančia pripažinus baltarusių ir „Lietuvos geležinkelių“ krovinių gabenimo sutartį, dėl ko nuo tų metų vasario 1-osios buvo sustabdytas kalio trąšų gabenimas per Lietuvą.

Reikalaudama atlyginti daugiau nei 12 mlrd. JAV dolerių (šios dienos kursu – apie 11,82 mlrd. eurų) nuostolius dėl, jos teigimu, neteisėtai nutrauktos sutarties „Belaruskalij“ pareiškė, jog Lietuva galimai pažeidė 1999 metų dvišalę sutartį dėl investicijų skatinimo ir apsaugos.

Tuo metu Vilnius tikino, jog taip įgyvendino Europos Sąjungos (ES) sankcijas „Belaruskalij“.

„Arbitrai turės nuspręsti, kuris argumentas ar kuris reguliavimas turėtų turėti viršenybę, (...) bet kol kas, nežinant visų detalių ir kaip tiksliai suformuluotas reikalavimas, būtų labai spekuliatyvu spręsti, kaip ginčas turėtų pasibaigti“, – teigė A. Žvybas.

Pasak teisininko, panašūs ginčai arbitražuose trunka nuo 2-3 iki 5-6 metų arba net iki dešimtmečio, o jei sprendimai anuliuojami, pradedami nagrinėti iš naujo.

Belaruskalij“ pateikus ieškinį prieš Lietuvą, Susisiekimo ministerija pernai gruodžio pradžioje teigė nesutinkanti su visais jame pateiktais kaltinimais ir savo argumentus pateiks arbitražui.

ES Bendrasis Teismas jau yra atmetęs „Belaruskalij“ ieškinį, kuriame sankcijos buvo ginčijamos, be to, Lietuvos teismai yra atmetę „Belaruskalij“ skundus ir konstatavę, kad šalies institucijų sprendimai buvo teisėti.

„Belaruskalij“ tranzitas nuo sienos su Baltarusija iki Klaipėdos uosto vyko ilgiau nei dešimtmetį ir turėjo tęstis iki 2023 metų pabaigos, tačiau buvo nutrauktas 2022 metų vasario 1-ąją, Vyriausybei patvirtinus, jog iki 2023 metų pabaigos turėjusi galioti sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ neatitinka šalies saugumo interesų.

„Belaruskalij“ trąšas uoste krovė verslininko Igorio Udovickio ir „Belaruskalij“ kontroliuojamas Birių krovinių terminalas, kurio 30 proc. akcijų turi „Belaruskalij“.

Krovinių vežimo geležinkeliais įmonė „LTG Cargo“ per metus perveždavo apie 11 mln. tonų „Belaruskalij“ trąšų.

#BELARUSKALIJ#IEŠKINYS#TRĄŠOS