PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2020 m. Spalio 2 d. 09:51

Atskleidė, kaip lietuviams įžengti į Izraelio rinką: koronavirusas pakoregavo planus, tačiau galimybės vis dar labai plačios

Vilnius

LR komercijos atašė Izraelyje A. Karlonas @ Ambasada; Izraelis @ Freepik.com; Etaplius.lt fotomontažas

Reporteris MonikaŠaltinis: Etaplius.lt


148313

Ketvirtadienį Kauno prekybos, pramonės ir amatų rūmai kartu su Enterprise Europe Network surengė nuotolinį susitikimą su Lietuvos komercijos atašė Izraelio valstybėje Arūnu Karlonu. Susitikimo metu buvo kalbama apie ekonominę situaciją Izraelyje, COVID-19 poveikį šalies ekonomikai ir verslui bei galimybes Lietuvos įmonėms.

 

83221620-2370504036387519-6201689121929297920-o.jpg

Koronavirusas uždarė Izraelį, skaičiuojama po kelis tūkstančius atvejų per dieną

A.Karlono teigimu, koronavirusas pakoregavo šių metų planus organizuojant Lietuvos verslininkų misijas į Izraelį, sustabdė turizmo sektoriaus veiklą. Dabar Izraelis yra visiškai uždarytas – gyventojai nuo savo gyvenamosios vietos gali nutolti vos per kilometrą, tik diplomatams leidžiama laisviau judėti. Panašiai kaip Lietuvoje karantino laikotarpiu, taip ir Izraelyje šiuo metu veikia tik vaistinės ir maisto produktų parduotuvės.

Pandemija pakoregavo ir įdarbinimo situaciją. Nors Izraelyje nedarbo lygis paprastai yra stabilus ir siekia apie 4 proc., birželį jis šoktelėjo net 25 proc., sakė A. Karlonas. Taip nutiko dėl turizmo sektoriaus veiklos sustabdymo: buvo uždaryti viešbučiai, kavinės, restoranai. Tai neišvengiamai sudavė smūgį vienai stipriausių šalyje pramonės sričių.

„Kol kas viskas uždaryta dviem savaitėms, bet jau kalbama, kad bus pratęsta, nes susirgimų skaičius milžiniškai auga. Vien per pastarąją parą nustatyti 9 tūkstančiai naujų atvejų iš 65 tūkstančių tirtų asmenų. Tai yra labai daug. Natūralu, kad susirgimų skaičius išaugo, nes buvo švenčiami Naujieji metai pagal žydų kalendorių, vyko religinės šventės, tai galėjo turėti įtakos“, – sakė komercijos atašė.  

Anot jo, toli gražu ne visi patenkinti karantinu – prieš verslo sustabdymą protestuoja ne tik patys verslininkai, bet ir kiti gyventojai.

„Kiekvieną dieną žmonės eina protestuoti. Ypač nukentėjo smulkių ir vidutinių įmonių savininkai, jie renka parašus ir protestuoja prieš valdžią, sako, kad valdžios priemonės nepakankamos“, – pasakojo A. Karlonas.

Kalbama, jog tokia situacija šalyje tęsis mažiausiai iki šių metų galo, o kai kurie analitikai prognozuoja, kad net iki kitų metų vasaros, sakė diplomatas.

bread-732276-960-720.jpg

Košerinių produktų eksportui – ypatingi reikalavimai

Anot A. Karlono, geriausiai Izraelyje išvystytos pramonės šakos yra informacinės technologijos, farmacija, maisto pramonė, vandens technologijos. Šalis turi dvi valstybines kalbas – hebrajų ir arabų. Tai žinoti svarbu, jeigu eksportuosite savo produktus į šią šalį, mat informacinę etiketę turėsite išversti į abi kalbas.

Izraelis yra rinka plačiam sektorių spektrui, sakė LR komercijos atašė. Tai rinka, besidominti kokybiškais produktais, tačiau jei susiruošite eksportuoti maisto produktus, turėtumėte atkreipti dėmesį į košerinius reikalavimus.

„Košerinis maistas nėra patrauklus Lietuvos eksportuotojams dėl daugybės reikalavimų: pirmiausia rabinas inspektuoja maistą, tuomet, jeigu viskas gerai, parašo sertifikatą. Žinoma, toks sertifikatas kainuoja brangiai ir galioja vienerius metus, po to vėl turite kviestis rabiną, –pasakojo A. Karlonas. – Košerinį maistą eksportuojančių įmonių Lietuvoje nėra daug, bet, pavyzdžiui, viena ledų gamintoja iš Vilkaviškio specializuojasi Izraelio rinkoje ir gamina tik košerinius ledus.“

Tiesa, Izraeliui patrauklūs ne tik košeriniai produktai, gana plati ir mums įprastesnių maisto produktų rinka. Kaip teigė diplomatas, Izraelyje daug sekuliarių ir atvirų naujovėms žmonių, kurie negaili pinigų aukštos kokybės produktams ir nesilaiko košerinio maisto reikalavimų.

ibwn-prezidente-laura-aldone-1024x682.jpg

Nuo ko pradėti prekybą Izraelyje?

Norint pradėti prekiauti savo produktais Izraelyje, geriausia susirasti ten partnerį-distributorių, arba imtis tiesioginės prekybos, sakė atašė. Žinoma, jeigu anksčiau partnerių paieška vykdavo verslo parodose pristatant savo produktą, tai šiandien situacija kardinaliai pasikeitė. „Dabar situacija tokia, kad nei atvykti, nei išvykti negalima, reikia naudotis kitais prieinamais šaltiniais“, – sakė A. Karlonas.

„Pavasarį, vasario pabaigoje-kovo pradžioje, turėjome verslo misiją su Lietuvos verslių moterų organizacija. Atvažiavo 25 moterys verslininkės, nemaža dalis – iš mados sektoriaus. Turėjome susitikimus su vietos prekybininkais. Kiek žinau, dvi lietuviškos įmonės užmezgė neblogus kontaktus“, – metų pradžią prisiminė atašė.

Dabar, pandemijos metu, diplomatas rekomenduoja megzti nuotolinius ryšius su Izraelio prekybos, pramonės ir amatų rūmais, kurie gali pasidalinti informacija apie kompanijas, suinteresuotas parduoti savo produktus arba juos pirkti.

Dar vienas iš variantų – rinktis franšizės būdą eksportuojant savo produkciją. Pavyzdžiui, tai galėtų būti kava, sakė A. Karlonas. Šis gėrimas labai populiarus Izraelyje, tad Lietuvos gamintojai galėtų išnaudoti potencialą ir ateiti į šią rinką.

„Kava čia labai populiari. Tiek malta, tiek pupelės. Ir kava kapsulėse labai populiari – niekur kitur nesu matęs tiek daug skirtingų kavos kapsulių rūšių. Čia labai daug ir mažų kavinukių, parduotuvėlių, skirtų kavai“, – dėstė diplomatas.

Izraelyje vis populiarėja elektroninė prekyba, yra daug prekybos tinklų. Įdomu tai, kad, priešingai nei Lietuvoje, čia vis dar labai patrauklus telemarketingas – savo produktų reklamavimas per televiziją.

O kur geriausia reklamuoti savo produktus – internete, televizijoje, spaudoje ar kur kitur? „Internetas yra pigiausias ir didžiausią sklaidą pasiekiantis kanalas. Tačiau specifinę, tam tikrai pramonės šakai skirtą įrangą reikėtų reklamuoti tam atitinkamam sektoriui“, – sakė atašė.

Beje, Izraelyje susikalbėsite ne tik angliškai ar rusiškai: įmanoma pabendrauti ir lietuviškai. Šioje šalyje gyvena didelė litvakų – išeivių iš Lietuvos – bendruomenė, kuri yra gana įtakinga ir užima aukštas valdžios pozicijas.

tourists-standing-terrace-fort-masada-judean-desert-dead-sea-region-israel-19485-23888.jpg

Izraelio turistai pamėgo Lietuvą

Atašė sakė, kad ateidamas į šias pareigas gavo dvi pagrindines užduotis, į kurias koncentruotis – tai turizmas ir inovacijos, technologijos. Prieš pirmąją pandemijos bangą diplomatas spėjo pabendrauti su Nacionaline Lietuvos turizmo skatinimo agentūra „Keliauk Lietuvoje“, kurios atstovai vyko į Izraelį ir čia susitiko su keliomis didelėmis agentūromis.

„Ryšiai užmegzti, yra su kuo bendrauti. Buvo suplanuota eilė renginių šiais metais Izraelyje pristatant Lietuvą, ypač sveikatinimo srityje. Deja, dabar viskas sustojo, bet tikėkimės, kad visa tai yra laikinai, kad žmonės norės keliauti ir keliaus“, – vylėsi diplomatas.

Anot A. Karlono, Izraelio turizmo sektorius Lietuvą žino ir vertina. „Praėjusiais metais 26 tūkst. žydų turistų lankėsi Lietuvoje. Jie mėgsta leisti pinigus aktyvioms pramogoms, geram maistui ir viešbučiams. Žinoma, dabar koronavirusas pakoregavo planus“, – sakė jis.

A.Karlonas kviečia visus, susidomėjusius Izraelio rinka arba turinčius daugiau klausimų apie verslo galimybes šioje šalyje, susisiekti su juo el. paštu arunas.karlonas@urm.lt.

„Mano darbas ir yra padėti surasti jums atitinkamą partnerį, suteikti informaciją, o derybas galėsite vesti patys“, – bendradarbiauti verslininkus pakvietė diplomatas.