Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Reporteris IngaŠaltinis: Etaplius.lt
Dar sovietmečiu savo išskirtine ir futuristine išvaizda aplinkinius žavėjęs laivas buvo prikeltas naujam gyvenimui ir nuo vasaros pradžios turėjo plaukti maršrutu Kaunas–Nida, tačiau kol kas nepanašu, jog šią vasarą atgims šis istorinis maršrutas.
Idėjos sumanytojai taip tryško entuziazmu, kad praleido vieną esminį trūkumą – jie nenumatė, jog valstybinė institucija pareikalaus laivo klasės sertifikato, kurį gauti nėra taip paprasta.
Vienas iš idėjos bendraautorių, įmonės „Vandens kelias“ vadovas Nerijus Šilgalis portalui Alfa.lttvirtino, jog po mėnesio bendravimo su leidimą išduoti turinčia Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) tik dabar pradėjo aiškėti, koks galėtų būti šios istorijos scenarijus.
„Leidimo plaukti vis dar neturime. Mums nesuteikiamas net laikinas leidimas, kol bus išspręsta ši situacija. Nesulaukėme nei organizacijos, nei valstybės inspektoriaus, kuris turėtų kompetencijos vertinti, ar galima išduoti laikiną leidimą.
Vienoje radijo laidoje esame gavę patvirtinimą iš jų atstovo, kad esame tvarkingi. Jie lankėsi mūsų laive ir į visas pastabas yra atsižvelgta – buvo pašalinti visi trūkumai, išskyrus tą klasės palaikymo sertifikatą.
Laivas yra visiškai pasiruošęs plaukti ir perėjęs visus techninius plaukimus, gavęs žodinį patvirtinimą, kad yra saugu vykdyti maršrutus. Bet jis vis dar krante stovi, tai tik nuostaba ir apmaudas mums“, – teigė N. Šilgalis.
LTSA portalui Alfa.lt atsakė, jog teisės aktai nenumato galimybės išduoti laikinąjį vidaus vandenų tinkamumo plaukioti liudijimą, tad šis kompromisas net nesvarstomas. Valstybinė institucija patvirtino, jog techninės apžiūros metu laivo valdytojai nepateikė klasifikacinės bendrovės išduoto dokumento, patvirtinančio jo klasę.
Anot N. Šilgalio, 1963 m. pastatytam laivui klasę buvo suteikęs Rusijos upių registras.
„Šiandien tas registras yra nesertifikuotas ES ir jo leidimų nepripažįsta. Mums siūloma kreiptis į jūrines kompanijas, kurios išduoda leidimus jūrų laivams. Viena iš organizacijų atsakė, kad galėtų priskirti savo klasei, bet tai užtruktų labai daug laiko, pareikalautų daug kaštų ir energijos“, – teigė N. Šilgalis.
„Raketa“ Nemunu plaukiojo iki 2011 m. N. Šilgalis teigia, jog leidimą plaukioti vidaus vandenimis tuomet buvo išdavęs Vidaus vandens upių registras.
„Tuomet jie turėdavo kompetencijos vertinti laivą ir išduoti leidimą, o LTSA jau reikalauja papildomai klasės palaikymo sertifikato, ko nereikalavo 2011 m. Nerandame gairių, kad kažkokie reikalavimai nuo to laiko buvo pasikeitę“, – tvirtina N. Šilgalis.
LTSA teigimu, klasės sertifikatą suteikti gali viena iš Europos Komisijos patvirtintų penkių klasifikacinių bendrovių, kurios turi įgaliojimus atlikti su vidaus vandenų laivais susijusius patikrinimus.
„Klasei suteikti ir patikrinti pagal laivo klasės reikalavimus iš tikrųjų reikia specifinių, nišinių žinių bei specialios įrangos. Tokio tipo greitaeigiams laivams dėl didesnės rizikos keliami papildomi reikalavimai, kuriuos gali patikrinti tik klasifikacinės bendrovės. LTSA tokio patikrinimo neatlieka ir negali išduoti klasę patvirtinančių dokumentų. Minėtos tarptautinės bendrovės veikia ES mastu ir turi atstovybes Lietuvoje“, – teigiama atsakyme.
Norėdama padėti išspręsti situaciją, LTSA birželio 14 d. kreipėsi į klasifikacines bendroves dėl galimybės laivui atlikti patikrinimą ir išduoti greitaeigio laivo klasę patvirtinantį dokumentą.
„Šiuo metu yra gauti 3 atsakymai, iš kurių 2 nurodė, kad tokia galimybė yra, ir nurodė, kokia informacija turėtų būti pateikta. Vadinasi, „Raketos“ savininkai šiuo metu turi dėti visas pastangas bendradarbiauti su minėtomis bendrovėmis ir patys siekti gauti reikiamą dokumentaciją“, – sako LTSA.
„Raketos“ savininkas N. Šilgalis teigė sieksiąs kuo greičiau pradėti vykdyti numatytus maršrutus ir padaryti taip, kad ateityje Lietuvos laivininkystėje niekam nekiltų panašių sunkumų.
„Susidūrėme su visiškai neprognozuota problema. Didžiausi mums nuostoliai yra emociniai. Turėjome gražią idėją, bet ją dabar skandiname techninėse ir biurokratinėse kliūtyse“, – nuogąstavo N. Šilgalis.
Sovietų Sąjungoje pagaminti tokio tipo laivai buvo naudojami ne tik postsovietinėse valstybėse. Jie plaukiojo ir Didžiojoje Britanijoje bei Kinijoje.
„Raketa“ gali plaukti 60–70 km/val. greičiu. Jos atnaujinimo darbai siekė apie 100 tūkst. eurų. Viešoji įstaiga „Vandens kelias“ įsigijo tris „Raketas“, tačiau kol kas eksploatavimui paruošė tik vieną.
Laivą plukdyti buvo pakviesti anksčiau prie jo šturvalo stovėję kapitonai. Buvo numatyta, jog kelionė iš Kauno į Nidą vienam asmeniui kainuos 49 eurus. Kelionės trukmė – apie 3,5 valandos.
14348970-1250132908350986-623096437-n.jpg