Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Reporteris MonikaŠaltinis: Etaplius.lt
Seime teikiamu projektu siūloma liberalizuoti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą. Norima suteikti A1 kategorijos vairuotojo pažymėjimą tiems, kas turi B kategorijos vairuotojo pažymėjimą ir dvejų metų vairavimo stažą, be papildomų kursų ir egzamino. Ar tikrai automobilio vairavimo įgūdžiai yra universalūs? Turėdamas vairuotojo teises gali persėsti ant galingo motociklo, neįgijęs specialios teisės jį valdyti?
VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas įsitikinęs: vairuoti automobilį ir motociklą nėra tas pats. „Visi B kategoriją turintys vairuotojai gali vairuoti mopedus. Tam pakanka dviračio vairavimo įgūdžių, jis nėra galingas, gali išvystyti iki 25 km/val. greitį. Visiškai kita istorija, kai galvoje turime A1 kategoriją – transporto priemones, kurių variklio darbinis tūris siekia 125 kub. cm. Panašumų tarp automobilio ir motociklo nebent tiek, kad išvysto panašų greitį.
„Norint vairuoti motociklą, savaime suprantama, reikia turėti rimtesnių įgūdžių. Ar įstatymo pakeitimų projekto autoriai tikisi, kad žmonės patys juos įgis?“ – stebėjosi S. Šuminas.
Iniciatyva dėl iniciatyvos
Jis atkreipė dėmesį į du dalykus: pirma, tai nėra saugu. O antra – nors visi B kategoriją turintys vairuotojai taip pat turi teisę vairuoti mopedus, keliuose jų žymiai nepadaugėjo.
Seimūnų iškeltas klausimas nepaliečia didelės dalies žmonių, todėl, pasak S. Šumino, šia tema nė neverta diskutuoti. Juolab kad kalbama apie vyresnius nei 24 metų amžiaus asmenis. „Regitros“ duomenimis, praėjusiais metais panorusių įgyti šią A1 kategoriją tebuvo septyni žmonės.
Anot S. Šumino, nė vienas mąstantis žmogus nelips ant motociklo, prieš tai nė kiek nepasimokinęs vairuoti, – tokį elgesį esą padiktuoja sveikas protas.
Pagal dabar galiojančią tvarką (A1 kategorijos) teorijos mokymas trunka 40 akademinių valandų, o praktinis – 10 akademinių valandų, vėliau laukia mokykliniai teorijos ir vairavimo egzaminai. Vidutinė tokių kursų kaina – 300 eurų.
Vairavimo mokytojo ir eismo eksperto Artūro Pakėno pasiteiravus, ar vairuoti automobilį yra tas pats, kas motociklą, jis atsakė klausimu: „Kaip manote, ar būtų sunku persėsti nuo dviračio ant vienaračio dviračio?“
Automobilio ir motociklo, pasak A. Pakėno, visai kitoks valdymas. „Automobilis vairuojamas vairu. O motociklas valdomas visu kūnu, visai kitokie pedalai, visai kitaip jungiamos pavaros“, – skirtumus vardijo jis.
Reikia turėti atsakomybės jausmą
Motociklas gali išvystyti 100 km/val. ir didesnį greitį. „Ar žmogus yra pasiruošęs tokiais greičiais valdyti dviratę transporto priemonę, anksčiau nevairavęs, nesipraktikavęs? Ne, tam reikia praktikos. Galbūt būtų galima supaprastinti esamą tvarką, sumažinti pamokų skaičių, kad ir per pusę“, – samprotavo ekspertas ir pridūrė, kad jeigu moki važiuoti, tai neturėtų būti jokių sunkumų nueiti į „Regitrą“ ir išlaikyti egzaminą – įrodyti, kad gerai valdai motociklą.
Tada visiems būtų ramiau. „O gal net sustoti nesugebėsi, griuvinėsi ant kiekvieno posūkio?“ – ekspertas kėlė įvairias įmanomas versijas.
Keičiant įstatymus, anot eksperto, reikėtų turėti šiek tiek atsakomybės. Nors motyvuojama tuo, kad bent 20-yje ES šalių norint vairuoti motociklą užtenka turėti B kategoriją. „Tačiau kur mokytis? Vilniuje net nėra tam tinkamų aikštelių“, – paaiškino esamą situaciją A. Pakėnas.
Jis pateikė iliustratyvų pavyzdį: kai lietuviai nori išsinuomoti automobilį, klausia koks jo galingumas, o užsieniečiai teiraujasi, ar tvarkingas, ar naujos padangos. „Tokie jau mes esame, tad nereiktų lygiuotis. Griebsim ir lėksim. Vėliau teks skaudžiai nusivilti, rinksime dalis nuo asfalto“, – įspėjo ekspertas.
Griežtesnės taisyklės, anot jo, apsaugo nuo nelaimių, eismo įvykių. „Į tai, kas susiję su sveikata, gyvybe, dažnai numojame ranka, sakome: ai, kaip nors... Paspirtukų vairuotojai nevaldomi, lekiant neišvengiama traumų, o čia įduosime dar galingesnę priemonę. Esame fatalistai“, – baigdamas pokalbį sakė A. Pakėnas.
alfalt-logo-skaidrus.png