Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Etaplius.LTŠaltinis: AB „Šiaulių energija“
Šiaulių miesto savivaldybė apgynė šiauliečių interesus
Lietuvoje 2010–2012 metais didžiuosiuose miestuose aktyviai pradėjo steigtis ir statyti biokuro šilumos gamybos įrenginius nepriklausomi šilumos gamintojai. Dėl tuo metu galiojančių teisės aktų nuostatų šilumos tiekėjai privalėjo supirkti iš nepriklausomų šilumos gamintojų iš biokuro pagamintą šilumos energiją kaina, apribota šilumos tiekėjo palyginamosiomis sąnaudomis (tuo metu jose šaltuoju laikotarpiu didžiąją dalį sudarė gamtinių dujų sąnaudos). Tai nepriklausomiems šilumos gamintojams sudarė sąlygas parduoti ženkliai pigesnę biokuro įrenginiais pagamintą šilumą už kainą, kuri buvo labai artima iš gamtinių dujų pagamintos šilumos kainai. Realiai nepriklausomų gamintojų biokuro įrenginių nauda atiteko tik privatiems nepriklausomiems šilumos gamintojams – daugeliui jų investicijos atsipirko apytikriai per du - keturis metus. Šildymo sezono metu centralizuotai tiekiamos šilumos kaina vartotojams, kai tai jiems ypač aktualu, dėl nepriklausomų šilumos gamintojų veiklos nemažėdavo. Ne šildymo sezono laikotarpiu nepriklausomi šilumos gamintojai, kad ir labai nedidelę šaltuoju laikotarpiu savo gauto solidaus pelno dalį skyrę kainos mažinimui, „nukonkuruodavo“ šilumos tiekėjų turimus šilumos gamybos iš biokuro įrenginius, ir šie stovėdavo nenaudojami.
Šiaulių miesto savivaldybė, aktyvūs Šiaulių miesto tarybos nariai pirmieji Lietuvoje suprato, kad realiai šilumos kainą šaltuoju laikotarpiu gali sumažinti tik savivaldybės valdomas šilumos tiekėjas, pats įsirengdamas daugiau šilumos gamybos iš biokuro įrenginių, taip sumažindamas palyginamąsias šilumos gamybos sąnaudas. Todėl 2013-01-31 Šiaulių miesto savivaldybės taryboje buvo pritarta AB „Šiaulių energija“ Pietinės katilinės rekonstrukcijos, įrengiant 20 MW galios biokuro katilinę, investiciniam projektui (kuris buvo sėkmingai įgyvendintas 2014 metais, ir tai leido dar padidinti atsinaujinančių energijos išteklių dalį šilumos gamyboje).
Tuo laikotarpiu Šiaulių mieste ketinimą prisijungti prie AB „Šiaulių energija“ didžiausios Pietinės katilinės centralizuoto šilumos tiekimo sistemos nepriklausomi šilumos gamintojai UAB „KLAS“ (planas – biokuro katilinė) ir UAB „GECO-Taika“, kuri planavo statyti termofikacinę elektrinę ir jau buvo gavusi Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos kvotą 5 MW galios
elektros gamybai ir daugiau nei 10 proc. didesnei, nei akcinei bendrovei „Šiaulių energija“ nustatyta, elektros energijos supirkimo kainai.
Šiaulių miesto savivaldybės taryba 2013-11-28 sprendimu Nr. T-300 „Dėl Šiaulių miesto šilumos ūkio vystymo“, atsižvelgdama į energijos rūšies parinkimo ir panaudojimo Šiaulių mieste specialiojo plano ir reglamento koregavimo įgyvendinimo metu iškilusias problemas, susijusias su nepriklausomų šilumos tiekėjų galimu atsiradimu Šiaulių miesto teritorijoje bei prognozuojamas neigiamas ekonomines, socialines bei aplinkosaugines pasekmes, o taip pat siekdama užtikrinti viešojo intereso gynimą, nusprendė: sustabdyti savivaldybės administracijos dalyvavimą procedūrose, susijusiose su šilumos ūkio vystymu bei plėtra Šiaulių miesto savivaldybės teritorijoje, kiek tai nenumatyta galiojančiame specialiajame Šiaulių miesto savivaldybės teritorijos plane iki kol įstatymų nustatyta tvarka bus patvirtinta Nacionalinė šilumos ūkio plėtros programa; netvirtinti naujo energijos rūšies parinkimo ir panaudojimo Šiaulių mieste specialiojo plano ir reglamento iki įstatymų nustatyta tvarka bus patvirtinta Nacionalinė šilumos ūkio plėtros programa; netaikyti apribojimų Šiaulių miesto šilumos ūkio subjektų investicinių planų sprendinių atžvilgiu, kai tokie investiciniai planai yra suderinti su Šiaulių miesto savivaldybės taryba.
Šiaulių miesto savivaldybės taryba 2014-04-24 sprendimu Nr. T-123 nusprendė nepritarti UAB „GECO Taika“ planuojamai ūkinei veiklai – biokuro kogeneracinės jėgainės įrengimui Šiauliuose, kol bus patvirtinta Nacionalinė šilumos ūkio plėtros programa, kiti ją lydintys teisės aktai, kuriuose nustatytos ilgalaikės ir kompleksinės šilumos gamybos, bendros šilumos ir elektros energijos gamybos (kogeneracijos), šilumos perdavimo plėtros ir modernizavimo veiklos kryptys bei įgyvendinimo priemonės Šiaulių miesto savivaldybės teritorijoje, ir atitinkami Šiaulių miesto savivaldybės tarybos sprendimai. Taip pat nuspręsta nepritarti galiojančiame Šiaulių miesto šilumos ūkio specialiajame plane ir reglamente nenumatytų šilumos gamintojų, ketinančių tiekti šilumos energiją į Šiaulių miesto centralizuotas šilumos tiekimo sistemas, poveikio aplinkai vertinimo ataskaitoms.
Iš esmės, Šiaulių miesto savivaldybės taryba priėmė aukščiau nurodytus sprendimus, remdamasi tuo, kad tuo metu nebuvo patvirtinta Nacionalinė šilumos ūkio plėtros programa.
Konkurencijos taryba, gavusi UAB „GECO-Taika“ pranešimą, pradėjo tyrimą dėl galimai konkurenciją ribojančių Šiaulių m. tarybos sprendimų, ir 2014-03-31 nutarimu pripažino Šiaulių miesto savivaldybės tarybos sprendimo Nr. T-300 1 ir 3 punktus bei sprendimą Nr. T-123 pažeidusiais Konkurencijos įstatymo 4 straipsnio reikalavimus. Šiaulių miesto savivaldybė apskundė Konkurencijos tarybos nutarimą ir paprašė sustabdyti jo vykdymą, tačiau teismas prašymo nevykdė, todėl Šiaulių miesto savivaldybė panaikino savo sprendimus. Konkurencijos byla nutraukta, nes neliko pagrindo nagrinėti panaikintus sprendimus. Taip ir liko nepasisakyta dėl teisėtumo, o teismai toliau vadovavosi Konkurencijos tarybos nutarimo nuostatomis.
2015-03-18 buvo patvirtinta Nacionalinė šilumos ūkio plėtros 2015-2021 metų programa, kurios pagrindu buvo organizuojamas Šiaulių miesto šilumos ūkis. Pagal programoje numatytą bazinį šilumos poreikį, akivaizdu, kad jis jau buvo išpildytas. Šios programos nebuvimas buvo priežastis priimti ginčo sprendimus. Šiuo atveju nebebuvo pagrindo šalims bylinėtis toliau. Tačiau susiklostė tokia teisinė situacija, kad Šiaulių miesto savivaldybės kaltė nebuvo įrodyta, nes ginčijami Šiaulių miesto savivaldybės tarybos sprendimai buvo panaikinti dėl kitų priežasčių – dėl privalomumo juos panaikinti, nes procesine prasme nebuvo sustabdytas Konkurencijos tarybos nutarimo vykdymas, ir buvo vengiama priverstinio vykdymo. Be to, Nacionalinė šilumos ūkio programa suteikė galimybę toliau, laikantis teisės aktų, kurių nebuvo ginčo sprendimų priėmimo metu, organizuoti šilumos ūkį Šiaulių miesto savivaldybėje.
Tačiau UAB „GECO-Taika“ padavė ieškinį teismui dėl žalos atlyginimo. Pareiškėjas teigė, kad dėl Šiaulių miesto savivaldybės tarybos priimtų sprendimų patyrė turtinę žalą – 124 113,92 Eur tiesioginių nuostolių, kuriuos savivaldybė privalo atlyginti.
Regionų apygardos administracinis teismas 2020-10-06 priteisė tik dalį sumos (29 450,19 Eur ir 5 procentų procesinės palūkanas nuo 2016 m. gruodžio 6 d. iki teismo sprendimo visiško įvykdymo dienos; 1 145,53 Eur atstovavimo išlaidų). Abi šalys padavė apeliacinius skundus.
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas 2021-02-03 priėmė nutartį apeliacinius skundus atmesti ir Regionų apygardos administracinio teismo 2020-10-06 sprendimą palikti nepakeistą.
Akivaizdu – Šiaulių miesto savivaldybės taryba sudarė sąlygas, kad šilumos energija vartotojams būtų tiekiama mažiausiomis sąnaudomis, išlaikė bendrovę savo, t. y., visų šiauliečių rankose, ir apgynė šiauliečių interesus (viešąjį interesą).
Praradimai, kurių išvengta dėl Šiaulių miesto savivaldybės sprendimų
Jei dėl nesąžiningos konkurencijos AB „Šiaulių energija“ termofikacinės elektrinės veikla būtų buvusi sustabdyta (nes vietoje jos veiktų privataus kapitalo įmonė, veikianti kada jai patogu ir naudinga, ir neturinti jokių įsipareigojimų patikimai ir kokybiškai tiekti šilumos energiją centralizuotai tiekiamos šilumos vartotojams mažiausia pagrįsta kaina), visas privataus kapitalo įmonės pelnas būtų panaudotas tik privatininko naudai. Be to, būtų neefektyviai naudojamos viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšos, kuriomis buvo numatyta supirkti elektros energiją (tarifai: AB „Šiaulių energija“ 8,69 ct/kWh, nepriklausomo šilumos gamintojo 9,70 ct/kWh).
Nepriklausomam šilumos gamintojui pradėjus veiklą Šiauliuose, vietoje AB „Šiaulių energija“ įrengtos biokuro katilinės, bendrovės šilumos vartotojai, dėl didesnės šilumos kainos, būtų praradę apie 27 mln. Eur.
Bendrovė iš elektros energijos gamybos ir pardavimo veiklos per 10 metų būtų netekusi 20 mln. Eur pelno (šiltuoju laikotarpiu ne tik nebūtų uždirbamas pelnas, bet ir būtų generuojami nuostoliai dėl patiriamų pastoviųjų sąnaudų), atitinkamai investicijų į šilumos tiekimo veiklą, jos patikimumo ir efektyvumo didinimą būtų įgyvendinta mažiau. Taip pat dėl didesnio paskolų poreikio būtų patiriami didesni bendrovės kaštai investicinių projektų įgyvendinimui ir veiklos užtikrinimui finansuoti.
AB „Šiaulių energija“ įgyvendintų investicijų nauda gyventojams
Dėl AB „Šiaulių energija“ termofikacinėje elektrinėje gaminamos ir parduodamos elektros energijos, nuo 2012 metų bendrovė uždirbo daugiau nei 30,0 mln. Eur pelno. Šis pelnas buvo panaudotas bendrovės investicijoms į centralizuotai tiekiamos šilumos perdavimo saugumo, patikimumo didinimą (nuo 2012 metų, maksimaliai pasinaudojant ir daline Europos Sąjungos parama, į šilumos perdavimo tinklų rekonstravimą, senus, susidėvėjusius vamzdžius keičiant šiuolaikiškai izoliuotais, bendrovė investavo 40,8 mln. Eur, iki 2024 metų rekonstruota 67,6 proc. bendrovės didžiausios Pietinės katilinės šilumos perdavimo tinklų sąlyginio ilgio), atsinaujinančių išteklių plėtrą (įrengtos biokuro katilinės už 20,2 mln. Eur Tilvyčio ir Pietinėje katilinėse), taršos mažinimą ir efektyvius technologinius sprendimus (investuota 7,0 mln. Eur). Taip pat atliktos investicijos, užtikrinančios veiklos tęstinumą. Dalis pelno - 2,1 mln. Eur buvo skirta tiesiogiai šilumos kainos mažinimui.
Dalį termofikacinėje elektrinėje pagamintos elektros energijos bendrovė naudoja šilumos energijos gamybos ir perdavimo procesuose. Tai leidžia sumažinti sąnaudas šilumos energijai gaminti ir tiekti: dėl šios priežasties nuo 2012 metų bendrovės šilumos vartotojai sutaupė 5,6 mln. Eur.
Iš viso dėl biokuro naudojimo vietoje gamtinių dujų šilumos gamyboje 2012 – 2024 metų laikotarpiu AB „Šiaulių energija“ šilumos vartotojai sutaupė 144,0 mln. Eur.
Taip pat dalis Bendrovės uždirbto pelno – 1,9 mln. Eur buvo skirta dividendams išmokėti. Kadangi pagrindinis bendrovės akcininkas yra Šiaulių miesto savivaldybė – šios lėšos buvo panaudotos bendriems Šiaulių miesto gyventojų poreikiams tenkinti.
AB „Šiaulių energija“ šilumos kaina – viena mažiausių Lietuvoje
Šaltuoju metų periodu, kai vartotojų šilumos poreikis yra didžiausias ir šilumos kaina turi reikšmingą įtaką sąskaitų dydžiui, – AB „Šiaulių energija“ šilumos kaina ilguoju laikotarpiu buvo ir yra viena mažiausių Lietuvoje. Kituose didžiuosiuose miestuose, pvz. Kaune, kur veikia daugiausiai nepriklausomų šilumos gamintojų, šilumos kaina mažėja tik šiltuoju laikotarpiu, kai šilumos poreikis mažiausias.
Šiaulių miesto savivaldybė, būdama pagrindinė bendrovės akcininkė, supranta miesto gyventojų poreikius bei tinkamai atstovauja jų interesus. Atsakingai priimti sprendimai užtikrino efektyvią AB „Šiaulių energija“ plėtrą, tai sukūrė ilgalaikę naudą miesto bendruomenei.
Reklama