Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
pixabay.com nuotr.
EtapliusŠaltinis: Pranešimas spaudai
1. Pasitikrinkite, iš ko perkate
Kiekvienas verslininkas privalo viešai skelbti savo įmonės pavadinimą, veiklos formą, adresą, telefono numerį bei el. pašto adresą. Tad prieš pirkdami pasidomėkite informacija apie pardavėją. Pasitikslinkite, ar pardavėjas turi papildomą bendravimo priemonę. Nepamirškite, kad pardavimo platformoje ar socialinio tinklo paskyroje, kilus ginčui, pardavėjas vartotoją gali blokuoti ar ignoruoti.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) duomenimis, pastaruoju metu padaugėjo atvejų, kai vartotojų pinigai pervedami į bankus, esančius už Europos Sąjungos ribų, todėl tampa sudėtingiau identifikuoti pardavėją ir apginti vartotojų interesus.
Pardavėjo patikimumui įvertinti, patikrinkite atsiliepimus internete bei specialiose atsiliepimų svetainėse, forumuose. Būkite budrūs vertindami atsiliepimus pardavėjo paskyroje, kadangi neigiamus komentarus nesąžiningas pardavėjas gali pašalinti. Jei yra galimybė, nemokėkite pinigų iš anksto – sutarkite dėl atsiskaitymo gavus prekę arba mokėkite banko kortele (negavus prekės, galima bandyti pasinaudoti pinigų susigrąžinimo (angl. charge back) procedūra). Galiausiai, prašykite mokėjimo dokumento, kuris, ginčo atveju, leistų identifikuoti pardavėją.
2. Atkreipkite dėmesį, ar Jums pateikta visa būtina informacija
Nuotolinės prekybos įmonė privalo Jums pateikti prekių aprašymus, informaciją apie prekių naudojimą, grąžinimo sąlygas ir kitas sutarties sąlygas. Jei šių duomenų pasigedote, geriau iš šio pardavėjo nepirkite.
Visą informaciją verslininkas privalo pateikti patvarioje laikmenoje kartu su užsakymo patvirtinimu, kad vartotojas galėtų bet kada susipažinti dėl kokių sąlygų buvo susitarta sutarties sudarymo metu.
Pagrindinės pardavėjo pareigos:
3. Sužinokite prekių pristatymo terminą
Civiliniame kodekse įtvirtinta pardavėjo pareiga ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo dienos (jeigu šalys nesusitaria kitaip) pristatyti daiktus juos perduodant pirkėjui arba perleidžiant pirkėjui jų valdymą.
Vartotojas su pardavėju gali susitarti dėl bet kokio abi šalis tenkinančio prekių pristatymo termino, o jei šis terminas nenustatytas – prekės turi būti pristatytos ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo.
4. Prireikus, grąžinkite prekes
Internetu įsigytas prekes galima grąžinti per 14 dienų. Nesvarbu, ar tai išpardavimo, ar naujos kolekcijos prekės. Svarbu, kad grąžinamos prekės būtų nenaudotos ir nepraradusios prekinės išvaizdos! Vartotojas atsako už tokį vertės sumažėjimą, kuris nebuvo būtinas prekės pobūdžiui, savybėms ir veikimui įvertinti. Tačiau yra išimčių – negalėsite grąžinti: greitai gendančių gaminių (gėlių, maisto produktų); pagal individualų užsakymą pagamintų prekių (užuolaidų); kosmetikos ar higienos prekių, kurių pakuotė pažeista; išpakuotų sveikatos apsaugos prekių, leidinių, vaizdo ar garso įrašų bei programinės įrangos.
Svarbu žinoti, ko negalima daryti su prekėmis, jei vartotojas pageidautų jų atsisakyti per 14 d.:
• drabužių negalima dėvėti, nuplėši etikečių, ištepti;
• avalynės negalima avėti, vaikščioti lauke, nuplėšti etikečių;
• buitinės technikos negalima naudoti / pažeisti pakuočių;
• elektrotechnikos prekėse negalima kurti paskyrų, diegti programėlių;
• su žaislais, dviračiais, paspirtukais negalima važinėti lauke, palikti prekės surinkimo / montavimo žymių.
5. Negavę prekių – kreipkitės raštu į pardavėją
Jeigu pardavėjas per nustatytą terminą nepristato prekės, pirmiausia turite raštu kreiptis į pardavėją ir išdėstyti savo konkretų reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų nuo Jūsų raštiško kreipimosi pardavėjas nepateiks rašytinio atsakymo arba atsisakys vykdyti Jūsų reikalavimą, turite teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (el. p. tarnyba@vvtat.lt) dėl ginčo sprendimo alternatyvia (ne teismo) ginčų nagrinėjimo tvarka, jei pardavėjas registruotas Lietuvoje arba į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (el. p. info@ecc.lt), jei pardavėjas registruotas ES, Norvegijoje ar Islandijoje. Kitais atvejais apie savo problemą galite pranešti platformoje http://www.econsumer.gov/, jei pardavėjas veikia šalyje, kuri yra prisijungusi prie šios platformos. Kilus įtarimų dėl nusikalstamos veikos, reikėtų kreiptis į policiją.
Kreipiantis į vartojimo ginčus nagrinėjančią instituciją, privalote pateikti:
Jei internetu norite pirkti prekę iš prekybos nevykdančio asmens, pavyzdžiui, asmuo siūlo įsigyti savo nebenaudojamą automobilį, baldus, drabužius ir pan., tokie sandoriai nėra laikomi vartojimo sandoriais, todėl teisė į prekės garantiją, 14 d. prekės grąžinimas, keitimas ar kitos vartotojų teisės šiuo atveju nebus taikomos. Prieš pirkdami brangius pirkinius iš fizinių asmenų, prašykite pateikti nuotraukų ir įvertinkite galimybes prekę apžiūrėti.